חדשות

83% דיוק לבדיקת דם-דנ"א לאבחון סרטן המעי הגס בשלבים מוקדמים

NEJM: יעילות גבוהה לבדיקת דם המאתרת שינויים גנומיים, פיצול גנטי ודפוסי מתילציה חריגים בדנ"א המעידים על סרטן המעי הגס | היצרנית מבקשת את אישור ה-FDA

בדיקת דם-דנ"א. צילום: אילוסטרציה

בדיקת דם המאתרת שברי דנ"א בדם תסייע באבחון סרטן המעי הגס בשלבים המוקדמים של המחלה בדיוק של 83%. המחקר על בדיקת הדם cell-free DNA (cfDNA) פורסם ביום ד' האחרון בכתב העת New England Journal of Medicine. החברה המייצרת את הבדיקה פנתה למינהל המזון והתרופות האמריקאי בבקשת אישור לשיווקה, כך דיווח לאחרונה ה-New York Times.

במחקר השתתפו 7,861 נחקרים בני 45 עד 84 שעברו קולונוסקופיה שגרתית והיו בסיכון ממוצע לסרטן המעי הגס. אנשים עם מחלת מעי דלקתית, נטייה גנטית לסרטן המעי הגס או היסטוריה משפחתית של סרטן המעי הגס או כל היסטוריה של סרטן, לא נכללו במחקר. כל המשתתפים סיפקו דגימת דם לפני שעברו קולונוסקופיה.

דגימות הדם עברו בדיקת דנ"א ללא תאים כדי לזהות שינויים גנומיים, פיצול גנטי ודפוסי מתילציה חריגים בדנ"א המעידים על סרטן המעי הגס.

83.1% מהמשתתפים עם סרטן המעי הגס שהתגלה בקולונוסקופיה עברו בדיקת cfDNA חיובית ו-16.9% עברו בדיקה שלילית, המעידה על 83.1% רגישות של בדיקת cfDNA לגילוי סרטן המעי הגס והחלחולת.

עם זאת, בעוד שהבדיקה מזהה סרטן, היא מחמיצה את רוב הפוליפים הגדולים ומוצאת רק 13% מהם, זאת בהשוואה לבדיקת דם סמוי שמזהה 43% וקולונוסקופיה שמזהה 94%.

היצרנית Guardant Health פנתה למינהל המזון והתרופות בבקשה לאשר לשווק את הבדיקה שנמכרת כעת כ"בדיקה מבוססת מעבדה" שאינה דורשת אישור FDA אך גם אינה מכוסה על ידי ביטוחי בריאות. מחירה בארה"ב עומד, נכון להיום, על 895 דולר אך מחירה הסופי ייקבע לאחר שתיכנס לביטוחים הבריאות הממשלתיים והפרטיים בארה"ב.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  גילוי סרטן,  חדשות,  בדיקות מעבדה,  דנא
תגובות