תגובות

תגובה למאמרו של פרופ' קנובלר על טיפול בקנאביס לפוסט טראומה

תגובת משרד הבריאות: הקנאביס מעולם לא הוכח כיעיל לטיפול בשלב החריף לאחר טראומה | דוקטורס אונלי מפרסם כלשונה את התגובה למאמר "קנאביס רפואי לנפגעי טראומת השבת השחורה"

אספקת קנאביס רפואי בבית מרקחת. צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

בתאריך 18 באוקטובר 2023 פרסמו ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, ופרופ' איל פרוכטר, יו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה (בשמו ובשם אנשי המועצה) מכתב המזהיר מפני שימוש לא אחראי בקנאביס בעקבות אירועי 7 באוקטובר, בו הובהר כי:

  1. לאחר אירוע טראומטי, תצליח רוב האוכלוסיה להתמודד ללא התפתחות של הפרעה פוסט טראומטית.
  2. הקנאביס מעולם לא הוכח כיעיל לטפול בשלב החריף לאחר הטראומה, ואף עלול להזיק בשלב זה.
  3. הטיפול בקנאביס מקומו – אם בכלל - במצב הכרוני ולאחר כישלון במספר נסיונות טיפול המתוקפים במחקר.

מסמך זה הסתמך על עבודת תת הצוות לטיפולים חדשניים בפוסט טראומה, שהוקם במועצה הלאומית לפוסט טראומה, בראשותו של פרופ' מולי להד, אשר בין היתר סקר את המאמרים והמחקרים העדכניים בנושא. הוועדה סקרה מחקרים תצפיתיים עם תקיפות מחקרית חלשה, שתיארו תועלת בעקבות שימוש בקנאביס ולעומתם מחקרים מבוקרים בהם זיהו עליה באלימות בקרב משתמשים הסובלים מ- PTSD, וכן שקיים קשר בין שימוש לקנאביס לפסיכוזה, חרדה, דיכאון, חשיבה אובדנית, הפרעה בקואורדינציה והפרעות בזיכרון לטווח קצר, בתוצאות IQ ועוד.

בסיכום ההמלצות הבהירו כי אין ביסוס עובדתי ליעילות הקנאביס לטיפול ב-PTSD, למרות החוויה הסובייקטיבית של משתמשים.

הוועדה אף ציינה כי יש להימנע ממתן קנאביס לסובלים מ-PTSD בטרם מוצו כל האפשרויות הטיפוליות האחרות (תרופתיות ושיחתיות), ובכך נתמכו גם במאמרים רבים אקטואליים (מהשלוש שנים האחרונות) מן העולם.

בדומה, ב-9 בינואר 2022 פורסם נייר עמדה רשמי של ההסתדרות הרפואית בישראל, בשיתוף עם החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות (אילסם). במסמך מתוארת העלייה בשימוש ובהתמכרות לקנאביס בעשורים האחרונים בישראל ובעולם. לפי מסמך זה, השימוש בקנאביס נמצא קשור לסיכון מוגבר לתאונות דרכים, תחלואה נפשית (התפרצות והחמרה של הפרעות חרדה, מחלות אפקטיביות ואף בשימוש החריף התפרצות פסיכוטית), ליקויים קוגניטיביים וירידה בתפקוד החינוכי והתעסוקתי (יכולת הלמידה, הזיכרון, הקואורדינציה והריכוז, והכושר לקבלת החלטות) וכמו באלכוהול, גם מעלה סיכון לשימוש בסמים אחרים.

מתואר כי שימוש רציף מגביר בצורה ברורה את הסיכון לפיתוח סכיזופרניה. גם ללא ההתמכרות, מתוארים נזקים גופניים נוספים, ביניהם שינוי בולט בדפוס השינה במשתמשים כרוניים, תסמונת היפר-אמזיס, ואחרים.

סיכום המסמך מדגיש כי למרות השימוש הרווח והולך, קיים חסך גדול בידע ונתונים, ולמעשה אין ביסוס מחקרי ליעילות ככלי טיפול תוך שקילת הסיכונים, ואין די מידע לגבי ריכוזי חומרים שונים, והשפעתם והתאמתם לאבחנות רפואיות ספציפיות.

ביום ה', 7 בדצמבר 2023, פורסם ראיון של פרופ' קנובלר עם ד"ר מיכאל סגל. הטענות שעלו בראיון מתארות לכאורה את הקנאביס כטיפול מומלץ, אולם לא מתבססות על מחקר מקיף, והן מתבססות על חוויות קליניות סובייקטיביות גם אם ברקע יש הישענות על מחקרים חשובים שביצע פרופ' משולם שהרחיבו את המדע בתחום אך לא הגיעו לכדי והמלצה טיפולית. מטרידה במיוחד היא הכותרת הממליצה לטפל מיידית בכל מי שסובלים מסימפטומים פוסט-טראומטיים בעקבות אירועי השבת השחורה.

לאור הסקירות של כלל הגורמים המקצועיים לעיל, אנו מוטרדים מהופעת הראיון כמאמר רפואי לכאורה באתרdoctors only  בחשיפה רחבה לאוכלוסיות גדולות של רופאים, באופן שעלול להטעות את הציבור ולהמליץ על טיפול לא מבוסס מחקרית, שאינו לפי התוויות משרד הבריאות, שהשלכותיו עלולות לגרום לנזק ממשי. אנו סבורים כי מוטב שלא לפרסם באתרים רפואיים מידע שאינו מבוסס ועלול ליצור נזק.

ככל שישנו מידע חדש ומבוסס מחקרית בארץ או בעולם (במחקר אורכי כפול סמיות כראוי) מוטב לו להיות מפורסם בדרכים מקובלות, ואנו כגורמים מקצועיים נוכל לשקול לשנות את המדיניות בישראל. עד אז, טוב יעשו אנשי מקצוע אם ייזהרו בממצאים תיאוריים שאינם עולים בקנה אחד עם המחקר הרווח בעולם, וייזהרו מפרסום המלצות שמחירן עלול להיות נזק ממשי.

על החתום:
ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל  האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות

פרופ' צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לברה"נ

פרופ' איל פרוכטר, מנהל המרכז מעלה הכרמל ויו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה
____________________________________

תגובת מערכת דוקטורס אונלי

אתר דוקטורס אונלי מהווה, בין היתר, במה לדעות מקצועיות, שלעתים מנוגדות, ומאפשר דיון ושיח פתוח בין הקולות השונים. כאתר החדשות של הרופאים בישראל אנו מחויבים לדווח לקהל גולשינו על נושאים רלבנטיים לקהל הרופאים, כולל כאלה המצויים במחלוקות.

בשבוע שעבר (ה') פורסם בדוקטורס אונלי מאמרו של פרופ' חיים קנובלר "קנאביס רפואי לנפגעי טראומת השבת השחורה", בו ראיין את ד"ר מיכאל סגל, הפסיכיאטר הראשון שטיפל בנפגעי PTSD בישראל בקנאביס.

פרופ' חיים קנובלר שימש בעבר בתפקידים בכירים במערך בריאות הנפש בצה"ל ובבתי החולים הפסיכיאטריים הממשלתיים בירושלים. בתפקידו האחרון בצה"ל היה ראש מחלקת בריאות הנפש ולפני כן היה סגן מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש איתנים-כפר שאול. אחד מתחומי המחקר העיקריים של פרופ' קנובלר הוא התערבות במשבר ומניעת הפרעות פוסט טראומטיות בצוותי חירום והצלה; ההשפעה ארוכת הטווח של השואה על צמיחה פוסט טראומטית וחוסן ותכניות למניעת התאבדויות.

פרופ' קנובלר פרסם יותר מ-120 מאמרים מדעיים ופרקים בספרים, שימש כעורך אתר האינטרנט של איגוד הפסיכיאטריה בישראל והוביל מספר רב של כנסים ארציים ובינלאומיים. בעשור האחרון מכהן פרופ' קנובלר כיועץ לבריאות הנפש של ארגון מד"א, כיו"ר הוועדה המקצועית של ער"ן וכיועץ לבריאות הנפש של ארגון נכי צה"ל.

הראיון האמור פורסם לאחר שמערכת דוקטורס אונלי פרסמה את המלצת משרד הבריאות, לפיה קנאביס אינו יעיל לטיפול בשלב החריף לאחר טראומה. במאמר אף הוטמע קישור לידיעה המסקרת את המלצת משרד הבריאות, שפורסמה קודם לכן באתר, ב-23 באוקטובר 2023, תחת הכותרת משרד הבריאות: קנאביס אינו יעיל לטיפול בשלב החריף לאחר טראומה. בהמשך, ב-16 בנובמבר 2023, פורסם באתר מאמר דעה של פרופ' שאולי לב רן תחת הכותרת קנאביס רפואי לטיפול בפוסט טראומה? הימנעו מרישום מהיר.

מערכת דוקטורס אונלי גאה בהיותה במה לדיונים מדעיים ומקצועיים. הדברים שפורסמו הובאו בשם אומרם, כפי שהתבצע במאות ואלפי מאמרים, פוסטים ובלוגים שהתפרסמו באתר מאז הקמתו.

נושאים קשורים:  קנאביס,  טראומה,  פוסט-טראומה,  7 באוקטובר,  משרד הבריאות,  תגובות,  חדשות,  פרופ' חיים קנובלר,  קנאביס רפואי,  ד"ר גלעד בודנהיימר,  פרופ' צבי פישל,  פרופ' איל פרוכטר
תגובות
אנונימי/ת
14.12.2023, 15:38

כל הכבוד לדר,בודנהיימר, פר.פרוכטר ופר. פישל על אומץ ליבכם ללכת נגד הזרם המטורף ללא בסיס מחקרי של מתן קנביס לכל דיכפין. זה נובע לא רק מבורות הציבור אלא גם לצערי של מטפלים.יישר כוח

אנונימי/ת
15.12.2023, 09:44

זכור לי שקראתי בעבר על הרווי קושינג החלוץ של נוירוכירוגיה
אחד המתמחים שלו אסף נתונים על חולים שקוינג טיפל בהם ואחד הביקורים המשותפים הציע דרך מסוימת לטיפול. קושינג אמר שלפ הניסיון שלו הטיפול יצליח והמתמחה הצביע על דפי המחקר שהיו בידו ומר " פה נמצא הניסיון שלך " או באנגלית שיותר מצלצלת פה
this has not been my experience
dr cushing , this is your experience !

אנונימי/ת
15.12.2023, 11:16

אין ספק שהמוטו המוביל של המערכת הממסדית הינו קבוע ומקובע: יש להתאים את המטופל לטיפול. ולא כפי שמתחייב באופן מקצועי: להתאים את הטיפול למטופל. והצורך לנגח חשיבה יוצרת, טבוע עמוק בבעלי התואר: רופא.

אנונימי/ת
15.12.2023, 13:04

שלושת המחברים של הכתבה מראשי בריאות הנפש בארץ מגיע להם ברכות חמות מכיוון שהם מנסים לחסום זרם מסוכן של מטפלים שרלטנים שמסממים את מטופליהם עם הסם תמורת בצע כסף

אנונימי/ת
16.12.2023, 11:42

המגיב האחרון צודק. אותם בכירים בבריאות הנפש ודאי גם מודאגים כמונו על הצפת הצעירים והנוער בסם הקנביס שגורם לפסיכוזות, פגיעות קוגניטיביות משמעותיות וירידה חדה בתפקוד.אנו רואים את התוצאות החמורות במדינות היכן שביצעו לגליזציה של הסם כמו קולורדו וקנדה

אנונימי/ת
18.12.2023, 14:17

קנובלר מדווח שלכאורה פרסם 120 מאמרים, אך מה זה רלוונטי על ידע בסמים בכלל ובקנביס בפרט ובטח זה לא רלוונטי לרמת המוסר של המדווח