מחקרים

כליות שנתרמו מנפטרי קורונה הובילו לתפקוד כלייתי נמוך יותר

מושתלים שקיבלו תרומות כליה מנפטרי קורונה הראו תפקוד כלייתי ירוד יותר בהשוואה להשתלה מאדם שאינו נפטר על רקע זה. עם זאת, השתלות שבוצעו מכליות של אנשים שחלו בנגיף אך נפטרו בשל סיבה אחרת לא נקשרו עם פגיעה בתפקוד הכלייתי

עד כה, התוצאים שדווחו בעקבות השתלות כליה מתורמים אשר חלו במחלת הקורונה (COVID-19) היו מתקבלים על הדעת. עם זאת, חסרים מחקרים השוואתיים בנושא, הכוללים ביקורות תואמות כהלכה.

במחקר תצפיתי פרוספקטיבי שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Clinical Journal of the American Society of Nephrology', אשר נערך בשלושה מרכזי השתלות בארצות הברית, נאספו 61 מושתלי כליה שהתקבלו מתורמים שנדבקו בנגיף הקורונה 2 (SARS-CoV-2). באמצעות שיטות התאמה מיטביות, החוקרים התאימו כל מקבל תרומה לשלושה משווים שקיבלו כליות מנפטרים אשר היו שליליים ל-SARS-CoV-2, אך היו בעלי מאפיינים דומים מאוד בכל סוגיה אחרת. שתי הקבוצות עברו את ההשתלה באותם המרכזים, ובמסגרת המחקר נערכה השוואה בנוגע ל-eGFR של המטופלים למשך 6 חודשים.

מתוצאות החוקרים עולה כי מבין מושתלי הכליה שהושתלו בהם כליות מתורם חיובי ל-SARS-CoV-2, מושתל אחד, שהיה בעל שתל פונקציונלי, נפטר תוך 6 חודשים. ה-eGFR הממוצע ל-6 חודשים לא היה שונה באופן מובהק בין המושתלים שקיבלו תרומה מאדם שהיה חיובי ל-SARS-CoV-2 ובין אלו שקיבלו תרומה מנפטר שהיה שלילי לנגיף (55±21 ו-57±25 מיליליטר/דקה/1.73 מטר רבוע; p=0.61).

עוד נמצא כי ה-eGFR ל-6 חודשים במושתלי כליה שקיבלו את התרומה מנפטר שהיה חיובי ל-SARS-CoV-2 אך נפטר מסיבה אחרת, שאינה קשורה למחלת הקורונה, לא היה שונה באופן מובהק מהערכים שנצפו במושתלים שקיבלו תרומה מנפטרים שהיו שליליים ל-SARS-CoV-2 (58±22 ו-56±25 מיליליטר/דקה /1.73 מטר רבוע; P=0.51). עם זאת, מושתלים שקיבלו תרומה מנפטרים שמותם נגרם בעקבות ממחלת הקורונה הראו ערך נמוך יותר באופן מובהק של ה-eGFR ל-6 חודשים, בהשוואה למטופלים שקיבלו תרומה מנפטר שהיה שלילי ל-SARS-CoV-2 (46±17 ו-58±27 מיליליטר/דקה/1.73 מטר רבוע; p=0.03). לא נצפתה העברה של הנגיף SARS-CoV-2 בין התורם למקבל.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי לא נצפה שוני מובהק ב-eGFR ל-6 חודשים שנמדד בקרב מושתלי כליה שנתרמה מנפטר שהיה חיובי לנגיף הקורונה, ובין אלו שקיבלו כליה מנפטר שהיה שלילי לנגיף. עם זאת, במושתלים שקיבלו כליה מתורמים שנפטרו ממחלת הקורונה נצפה ערך נמוך יותר באופן מובהק של ה-eGFR ל-6 חודשים. החוקרים מציינים במחקרם כי לא נצפתה העברה של הנגיף SARS-CoV-2 בין התורם לבין המושתל.

מקור:

Yamauchi, Junji; Azhar, Ambreen; Hall, Isaac E.; Bhalla, Anshul; Potluri, Vishnu S.; Tanriover, Bekir; Gupta, Gaurav; Imlay, Hannah; Truax, Crystal; Balaraman, Vasanthi; Raghavan, Divya; Zimmerman, Michael; Campsen, Jeffrey; Rofaiel, George; Baker, Talia; Molnar, Miklos Z.. Comparison of Short-Term Outcomes in Kidney Transplant Recipients from SARS-CoV-2–Infected versus Noninfected Deceased Donors. Clinical Journal of the American Society of Nephrology ():10.2215/CJN.0000000000000275, August 14, 2023. | DOI: 10.2215/CJN.0000000000000275

נושאים קשורים:  מחקרים,  השתלות,  השתלת כליה,  קורונה,  EGFR
תגובות