• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מעיין הנעורים: מחקר חדש חושף מנגנון הצערת איברים אנושיים

מחקר משותף למרכז הרפואי רמב"ם ולטכניון מוכיח: ניתן לעצור את תהליך הזדקנות העור האנושי ולהפוך איברים אנושיים לצעירים יותר

מוביל המחקר, פרופ' עמוס גילהר. השתלת עור אנושי על גבי עכבר צעיר מהווה דגם לחקר תהליך ההזדקנות. צילום: דוברות רמב"ם

מחקר משותף למרכז הרפואי רמב"ם ולטכניון בחיפה מוכיח כי ניתן לעצור את תהליך הזדקנות העור האנושי ולהפוך איברים אנושיים לצעירים יותר. מדובר במחקר שנמשך יותר מ-20 שנה והוא התפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי Science Advances.

מוביל המחקר, פרופ' עמוס גילהר, העומד בראש מרפאה המעניקה טיפולים חדשניים להתקרחות ברמב"ם וראש המעבדה לחקר העור, השיער והזיקנה בפקולטה לרפואה בטכניון, מסביר: "בעבר הדגמנו שהשתלת עור אנושי של אנשים מבוגרים מאוד על גבי עכברים צעירים, חסרי מנגנון חיסוני, מעוררת התחדשות של האפידרמיס של עור הזקן. במחקר המשך שנמשך כשני עשורים התברר שהעור כולו עובר תהליך התחדשות ושתופעה זו נצפית רק כשעור הזקן מושתל על גבי עכבר צעיר ולא כשהוא על גבי עכבר זקן".

כאמור, במחקר פוענח באופן חלקי מנגנון התחדשות העור. מתברר כי התחדשות העור הזקן מתאפיינת לא רק במראהו החיצוני של העור אלא מלווה בהתחדשות המבנה היסטולוגי, המולקולרי וביטוי גנים המאפיינים עור צעיר. ואכן, מולקולות, חלבונים וסמנים של דלקת כרונית, המאפיינים את תהליך ההזדקנות, נעלמו כלא היו בעקבות ההשתלה על גבי עכברים צעירים.

יתר על כן, הופיעו מולקולות המזוהות עם עור צעיר בלבד (וגם עם רקמות גוף אחרות) שההיעלמות שלהן מהווה חלק מתהליך ההזדקנות. בדיקת ריצוף הרנ"א (Transcriptomic) העידה כי בעור הזקן המחודש נצפית הגברה בפעילות מסלולים הקשורים בהיווצרות כלי דם חדשים (אנגיוגנזה) ובהיפוקסיה, כלומר עלייה במסלולי ה-VEGF-A ו-HIF1A. הבדיקה העידה שעור העכבר הצעיר מייצר VEGF-A - חלבון המווסת את יצירת כלי דם חדשים ומתחבר לקולטנים שבעור האנושי  הזקן ובכך מאותתים אלה לתאי העור הזקן להגביר את יצירת VEGF-A.

תפקיד ה-VEGF-A בהתחדשות או בהצערת עור הזקן אומתה על ידי בלימת ההתחדשות באמצעות הזרקת נוגדנים כנגד ה-VEGF-A לשתלים.

הוכחה משמעותית נוספת לכך ש-VEGF-A הוא גורם מכריע בהתחדשות או הצערת העור הזקן הודגמה על ידי החדרת החלבון באמצעות ננו-טכנולוגיה לעור הזקן המושתל על גבי עכבר זקן. החדרה זו גרמה להיעלמות מאפייני הזיקנה של העור והופעת כל המרכיבים המולקולריים והמבניים של עור צעיר. בנוסף, עור אנושי זקן שטופל עם VEGF-A בתנאי מעבדה וללא מעורבות בעלי חיים העיד על שיפור מדדי ההזדקנות העיקריים, גם בהיעדר מערכת כלי דם, מערכת עצבית או גורמי הגדילה ממקור עכברי.

לסיכום, המחקר האמור מזהה את VEGF-A כמסלול שמבחינה פרמקולוגית מאפשר הצערת איברים אנושיים ומדגים שהשתלת עור אנושי על גבי עכבר צעיר מהווה דגם לחקר תהליך ההזדקנות.

נושאים קשורים:  זיקנה,  תהליכי הזדקנות,  פרופ' עמוס גילהר,  הטכניון,  בית החולים רמב"ם,  מחקרים,  חדשות
תגובות