חדשות

מחקר ב"איכילוב": רוב חולי הסרטן מגבילים עצמם בפעילויות יומיומיות

מחקר שבוצע במערך האונקולוגי ב"איכילוב" מצא כי ללא קשר למצבם הרפואי, חולי סרטן מגבילים את עצמם בפעילויות יומיומית בזמן הטיפולים ובכך נפגעת איכות החיים שלהם

ד"ר אליה שחר, המכון האונקולוגי איכילוב. "יש להציע הגדרה חדשה של איכות חיים של חולי סרטן שהיא לא בדגש לסימפטומים ותופעות לוואי". צילום: ג'ני ירושלמי

מחקר שנערך שבוצע במערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב והתפרסם בכתב העת המקוון של האיגוד האירופאי לאונקולוגיה רפואית, ESMO OPEN, מצא כי רוב חולי הסרטן מגבילים את עצמם בפעילויות יומיומיות, לא קשר למצבם הרפואי.

איכות החיים של חולי הסרטן נמדדת לרוב במחקרים הבודקים את יעילות התרופות האונקולוגיות החדשות ומעריכים את תופעות הלוואי של התרופות ואת הסימפטומים מהמחלה עצמה, למשל כאב, בחילה או שלשול. אולם עד כה לא בדקו באופן שגרתי את הפעילות היומיומית הרגילה של חולי הסרטן.

במחלקה האונקולוגית ב"איכילוב" החליטו לשנות את הפרדיגמה הזו ולהציע דרך חדשה לבחון את איכות החיים של חולי סרטן. לשם כך בחנו כיצד חולי סרטן בטיפול פעיל מגבילים את עצמם בזמן הטיפולים. במחקר השתתפו 208 חולי סרטן שטופלו במערך האונקולוגי.

לדברי ד"ר אליה שחר, רופאה במכון האונקולוגי ב"איכילוב" והחוקרת הראשית, "להפתעתנו, רוב המשיבים (57%) דיווחו כי הגבילו את עצמם בפעילויות יומיומיות, כולל הימנעות ממפגש עם חברים, ילדים ונכדים, הימנעות משהייה במקומות ציבוריים, הימנעות ממפגש עם בעלי חיים, וכמובן גם הגבילו עצמם תזונתית. כל זאת, מבלי קשר לסוג הטיפול שקיבלו, לגורם קליני, או דמוגרפי. המגבלות נבעו לא רק מהמחלה או הטיפול אלא גם מעצות שקיבלו מגורמים שאינם רפואיים וכמובן מהאינטרנט".

רוב חולי הסרטן דיווחו על פגיעה בפעילויות היומיומיות שלהם, אשר ככל הנראה מיוחסת לאמונות מוטעות לגבי המחלה והטיפול, ויש לה השפעה מזיקה על איכות החיים, במובן הרחב שלה. כלומר, היכולת לנהל חיים מלאים ומשמעותיים.

לדברי ד"ר שחר: "יש להציע הגדרה חדשה של איכות חיים של חולי סרטן שהיא לא בדגש לסימפטומים ותופעות הלוואי אלא אם הלכת לים, החזקת את הילד או יצאת לבלות. ממצאים אלה דורשים פיתוח של כלים חדשים שיבחנו את ההשפעה של כל טיפול חדש על הפעילות האמיתית של המטופלים, ולא רק את תופעות הלוואי. בסוף, זו המטרה האמיתית של כל תרופה חדשה, לשפר את איכות החיים ממש".

נושאים קשורים:  חולים אונקולוגים,  חולי סרטן,  איכות חיים,  מחקרים,  איכילוב,  ד"ר אליה שחר,  חדשות
תגובות