מחקרים COVID-19

ניהול סיכונים מוכוון אלרגיות בתגובה אנפילקטית לחיסון נגד קורונה

חוקרים סבורים כי חולים עם רגישות לפוליאתילן גליקול יכולים לסבול היטב את החיסון נגד COVID-19

17.01.2022, 12:59
חיסון לקורונה. אילוסטרציה

ידוע זה מכבר כי פוליאתילן גליקול (PEG) עלול לעורר תגובה אנפילקטית לחיסון נגד ה-mRNA של COVID-19 וכי יש צורך בהדרכה לחולים הנמצאים בסיכון.

החוקרים אספו נתונים באופן רטרוספקטיבי על חולים עם אלרגיה ל-PEG בין השנים 2006-2019. הם ניתחו את המאפיינים הקליניים, המאפיינים של התבחין העורי ותוצאות בדיקת הפעלת באזופילים (BAT - basophil activation test) המעידים על רגישות ל-PEG ולאחר מכן השוו את הנתונים לספרות. כמו כן, ביצעו החוקרים הערכת סיכונים ובדיקה של מידת הסבילות כלפי החיסון המומלץ, עבור 421 מטופלים שהיו עתידים לקבל את החיסון בחיים האמתיים וביקשו בדיקת אלרגיה לחיסון נגד COVID-19 בשנים 2020-2021, באופן פרוספקטיבי.

החוקרים מצאו כי בעוקבה הרטרוספקטיבית היו 10 חולים עם אלרגיה ל-PEG. הם דיווחו כי החולים פיתחו תגובה אנפילקטית מידית (100%) לא רק חומרים משלשלים/תכשירי הכנה למעיים או זריקות המבוססים על החומר, אלא גם לתרופות נגד צינון, חומרי חיטוי, משככי כאבים ואנטיביוטיקה. הם מצאו כי בדיקות תבחין עורי עם או ללא בדיקת BAT לרגישות לחומר PEG עם וללא חומרים מעודדי תגובה, היו חיוביות ב-10 מתוך 10 מהמקרים. זאת ועוד, נמצא כי בדיקות פרובוקציה היו חיוביות ב-7 מתוך 9 חולים. החוקרים דיווחו כי בעוקבה הפרוספקטיבית, ל-370 מתוך 421 חולים שדיווחו בעצמם על סיכון מוגבר לאלרגיה לחיסון, היו חסרים קריטריונים המחייבים בדיקת אלרגיה והומלץ להם לבצע את החיסון באופן שגרתי. בסך הכל, החוקרים בדקו 51 מתוך 421 חולים, כאשר מתוכם זיהו 3 (6%) עם אלרגיה לחומר PEG, בעוד כי 48 חולים היו שליליים בבדיקות התבחין העורי - לכל אותם חולים הומלץ לבצע את החיסון כנדרש. לבסוף, החוקרים לא דיווחו על תגובות רגישות יתר לחיסון, כולל 6 חולים עם רגישות ידועה ל-PEG, שסבלו היטב את החיסון נגד COVID-19.

החוקרים הגיעו למסקנה כי לקיחת אנמנזה מפורטת שללה רגישות לפוליאתילן גליקול במרבית החולים המופנים לקבלת חיסון נגד COVID-19 ואפשרה בכך מתן בטוח של החיסון. הם סבורים כי תגובה בצורה של אורטיקריה/תגובה אנפילקטית מיידית לחומרים מעוררי תגובה ידועים, הצליחה לזהות חולים הזקוקים לבדיקת אלרגיה ל-PEG. לבסוף, התברר כי בדיקות תבחין עורי עם וללא בדיקת BAT זיהו אלרגיה ל-PEG ועזרו לבחור את סוג החיסון ואת הגישה הנכונה לנתינתו, כאשר מסתבר כי אף חולים אלרגיים ל-PEG יכולים לסבול היטב את החיסון נגד COVID-19.

מקור:

Brockow, K. et al. Allergy 2021; https://doi.org/10.1111/all.15183

נושאים קשורים:  מחקרים,  תגובה אנפילקטית,  חיסון לקורונה,  פוליאתילן גליקול
תגובות