מחקרים

גורמים פרוגנוסטיים חדשים בסרקומה של הרחם

חוקרים מצאו כי לסרקומות של הרחם חתימות גנומיות שונות אשר אינן תלויות בהיסטולוגיית הגידול וכי ביטוי יתר של גנים הקשורים למטריקס החוץ תאי קשור בפרוגנוזה רעה

סרטן הרחם (צילום: אילוסטרציה)

סרקומות של הרחם הינן גידול נדיר אך בעל פרוגנוזה עגומה. הטיפולים הקיימים כיום לסרקומות של הרחם מוגבלים מאוד וברובם אינם יעילים. לאחרונה החל שימוש באימונותרפיה לטיפול בסרקומות של הרחם אך ההשפעה של טיפול זה על הגידול לא בוססה דיה.

במחקר שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת  npj Precision Medicine חוקרים ביקשו לזהות גורמים הקשורים עם תגובה טובה לטיפול בחולות עם סרקומה של הרחם. במחקר הוכללו 58 נשים עם סרקומה של הרחם אשר עברו הערכה קלינית-פתולוגית מקיפה.

איפיון תאים אימוניים הדגים את ההימצאות הכוללת של תאים חיוביים ל-FOXP3 ומקרופג'ים מסוג pro-tumor m2-like.

החוקרים זיהו ארבע חתימות גנומיות שאינן תלויות בסוג הגידול - הסננה של הגידול עם תאים חיוביים ל-FOXP3 ומקרופג'ים מסוג M1-like נמצאה קשורה בפרוגנוזה טובה. לעומת זאת, יחס CD8+/FOXP3+ גבוה ב-undifferentiated uterine sarcoma ו-endometrial stromal sarcoma  נמצא קשור בפרגנוזה עגומה כמו גם בביטוי יתר של סמנים אימונו-סופרסיביים וחלבונים וגנים הקשורים במטריקס החוץ-תאי והפעלת YAP.

החוקרים סיכמו כי לגידולי סרקומה של הרחם חתימות גנומיות שונות בעלות משמעות פרוגנוסטית ללא תלות בסוג הגידול. ייתכן וטיפולים המוכוונים כנגד המטריקס החוץ-תאי יכולים להיות בעלת השפעה טיפולית מיטיבה בקבוצת חולות זו.

מקור: 

Gultekin, O., Gonzalez-Molina, J., Hardell, E. et al. FOXP3+ T cells in uterine sarcomas are associated with favorable prognosis, low extracellular matrix expression and reduced YAP activation. npj Precis. Onc. 5, 97 (2021). https://doi.org/10.1038/s41698-021-00236-6

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרקומה,  גורמים פרוגנוסטיים,  סרטן רחם
תגובות