מחקרים-Covid-19

הקשר בין סוג הדם להדבקה בנגיף הקורונה וחומרת מחלה

במחקר בהשתתפות מעל 200 אלף איש בקנדה נמצא כי ייתכן שסוג דם O ו-Rh שלילי מקנים הגנה קלה מפני הידבקות בנגיף ומהתפתחות מחלת קוביד-19 קשה

בדיקת סוג דם (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת סוג דם (צילום: אילוסטרציה)

קבוצות דם מסוג ABO ו-Rh עלולות להוות גורם סיכון להתפתחות של מחלת קוביד-19 קשה. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine חוקרים בחנו את הקשר בין סוג הדם להדגמה בנגיף הקורונה וחומרת מחלת הקוביד-19.

הדבקה בנגיף הייתה התוצא העיקרי ונבדקה על ידי בדיקת PCR. תחלואה קשה ותמותה היוו תוצא משני. יחסי סיכונים יחסיים והפרש בסיכון האבסולוטי תוקנן למאפיינים דמוגרפיים ותחלואה נלווית.

במחקר הוכללו 225,556 אנשים עם גיל חציוני של 54 שנים. במחקר נמצא שהסיכון להדבקה בנגיף הקורונה בקרב אנשים עם סוג דם O היה נמוך ב-12% מאשר באנשים עם קבוצות דם A,יB ו-AB. בנוסף, סוג דם Rh שלילי הגן מפני הדבקה בקורונה עם סיכון הנמוך ב-21% להדבקה לעומת אנשים עם סוג דם Rh חיובי. בנוסף, אנשים עם סוג דם O היו בסיכון נמוך ב-13% לפתח מחלה קשה או למות כתוצאה מקוביד-19 לעומת אנשים עם סוגי דם אחרים. אנשים עם סוג דם Rh שלילי היו עם סיכון נמוך ב-18% לפתח מחלה קשה או למות כתוצאה מקוביד-19 לעומת אנשים עם סוג דם Rh חיובי.

למרות שתוצאות מחקר זה מוגבלות על ידי העובדה שייתכן ובחלק מהאנשים שמתו מקוביד-19 לא נבדק סוג הדם, דבר היכול להשפיע על התוצאות, נדמה כי סוג דם O ו-Rh שלילי יכול להוות גורם המגן במעט מפני הדבקות בקוביד-19 ופיתוח מחלה קשה.

מקור:

Ray, J.G. et al. (2021) Annals of Internal Medicine. doi.org/10.7326/M20-4511

נושאים קשורים:  סוג דם,  נגיף הקורונה,  הדבקה,  תמותה,  מחלה קשה,  19-COVID,  מחקרים
תגובות