לחץ דם סיסטולי

טיפול אינטנסיבי להורדת לחץ דם ותוצאים קרדיווסקולריים

במחקר זה נמצא כי הקשר בין ההשפעה של התערבות אינטנסיבית להורדת לחץ דם סיסטולי ללחץ דיאסטולי בסיסי היה דומה בין זרועות הניסויי עבור תוצאים קרדיווסקולריים

30.09.2020, 14:01
מדידת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה לבחון האם לחץ דם דיאסטולי נמוך במצבם הבסיסי של המטופלים השפיע על תוצאות טיפול אינטנסיבי להורדת לחץ דם בהקשר של תוצאים קרדיווסקולריים ותמותה מסיבה כלשהי בסוכרת סוג 2.

מחקר ה-ACCORD BP בחן את ההשפעה של איזון לחץ דם סיסטולי (<120 לעומת <140) ואיזון גליקמי (המוגלובין מסוכרר <6% לעומת 7.0- 7.9%) על אירועים קרדיווסקולריים אצל חולי סוכרת סוג 2 (N=4,731). במחקר הנוכחי החוקרים בדקו האם ההשפעה של איזון לחץ דם סיסטולי על תוצאים קרדיווסקולריים השתנתה בהתאם לערכי לחץ דם דיאסטולי בסיסי ולמידת איזון גליקמי.

תוצאות המחקר הראו כי הורדה אינטנסיבית של לחץ הדם הסיסטולי הפחיתה את הסיכון לתוצאים קרדיווסקולריים שליליים (יחס הסיכון 0.76 [רווח בר-סמך 95% 0.59-0.98]) בזרועת המחקר של הגליקמיה הסטנדרטית אך לא בזרועת המחקר של הגליקמיה האינטנסיבית (יחס הסיכון 1.06 [רווח בר-סמך 95% 0.81-1.40]). בניתוח הסטטיסטי החוקרים לא מצאו ראיות להשפעה של לחץ דם דיאסטולי בסיסי נמוך על תוצאים קרדיווסקולריים באף אחת מזרועות הניסוי. הקשר בין ההשפעה של התערבות אינטנסיבית להורדת לחץ דם סיסטולי ללחץ דיאסטולי בסיסי היה דומה בין זרועות הניסוי עבור תוצאים קרדיווסקולריים.

מסקנת החוקרים הייתה שאצל אנשים עם סוכרת סוג 2, הורדה אינטנסיבית של לחץ דם סיסטולי הפחיתה את הסיכון לתוצאים קרדיווסקולריים שליליים ללא תלות בלחץ דם דיאסטולי בסיסי במקרים בהם היה איזון גליקמי סטנדרטי. לכן, כתבו החוקרים, הימצאות לחץ דם דיאסטולי בסיסי נמוך לא צריכה למנוע טיפול אינטנסיבי להורדת לחץ דם סיסטולי במטופלים עם סוכרת סוג 2 אשר מטופלים באופן סטנדרטי לאיזון גליקמי.

מקור:

Olesya L. Ilkun et. al (2020) Diabetes Care DOI: https://doi.org/10.2337/dc19-2047

נושאים קשורים:  לחץ דם סיסטולי,  לחץ דם דיאסטולי,  הורדת לחץ דם אינטנסיבית,  איזון גליקמי,  תוצאים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות