• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

דו"ח חדש בכתב עת בינלאומי: חברות הטבק עוקפות את החוק בישראל

כתב העת המדעי המוביל בעולם למלחמה בעישון פרסם דו"ח חמור של מומחים מישראל: חברות הטבק מנצלות פרצות בחוק הישראלי ואת היעדר האכיפה כדי לשווק באגרסיביות את מוצריהן

פרסומת לסיגריות. אילוסטרציה

חברות הטבק מנצלות פרצות רבות בחוק בתקופת הקורונה, "כדי להמשיך ולמכר דור חדש של מעשנים", כך נטען בדו"ח חדש שכתב צוות חוקרים בראשות ד"ר יעל בר-זאב מהאוניברסיטה העברית בירושלים ופורסם בכתב העת המדעי המוביל בעולם לחקר המלחמה בטבק ,ה-Tobacco Control תחת הכותרת: Tobacco legislation reform and industry response in Israel.

"מחקרים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שככל הנראה עישון מהווה גורם סיכון לתחלואה קשה ולתמותה מנגיף הקורונה", הסבירה ד"ר בר-זאב. "ידוע בוודאות כי העישון הוא גורם סיכון עצמאי למחלות רקע רבות, ביניהן מחלת ריאות כרונית, מחלת לב, סוכרת וסרטן. כולן מעלות בפני עצמן את הסיכון לתחלואה קשה בנגיף ה-COVID-19. אלא שעד כה, כל זאת לא גרם לשינוי של ממש בדפוסי הפעולה של חברות הטבק והעישון".

ד"ר בר-זאב, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הרפואי הדסה, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, יחד עם פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג באוניברסיטה העברית ובבית החולים הדסה ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, בשיתוף גורמים נוספים כמו המיזם למיגור העישון, הר"י, משרד הבריאות וחוקרות מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בארה"ב, מציגים בדיווחם ממצאים חדשים ומדאיגים: חברות הטבק והעישון מנצלות כל פרצה קיימת בלשון החוק, כדי להמשיך ולשווק את המוצרים הממכרים שלהן וכך למכר דור חדש של ילדים ובני נוער, דווקא בתקופה הנוכחית.

תיקון לחוק בישראל, שנכנס לתוקף ב-8 בינואר השנה, אוסר בין היתר על הצגת מוצרי עישון בנקודות המכירה וחובת מכירת חפיסות עישון בצבע ובגודל אחיד ללא סימני מיתוג ולוגו. המטרה העיקרית של צעדים אלה היא למנוע מילדים ונוער להיחשף, ככל הניתן, לשיטות השיווק והפרסום האגרסיביות של חברות הטבק והעישון ולמנוע את החשיפה וההתמכרות למוצרים אלה, על כל השלכותיה החברתיות, הכלכליות והבריאותיות.

אלא שמחברי הדו"ח מצאו כי חברות הטבק והעישון ניצלו פרצות קיימות בחוק הישראלי ואת היעדר מנגנון האכיפה שלא הוגדר בחוק, כדי להמשיך לפרסם ולשווק באגרסיביות את מוצריהן. החברות סיפקו ארונות ייעודיים לנקודות המכירה - מפוארים, מושכים את העין, לא סגורים הרמטית, כך שהמוצרים נראים בצורה מסוימת גם מקדימה וגם מהצד. כמו כן יש שלטים גדולים שבהם כתוב "כאן מוכרים מוצרי טבק" ועוד. בצורה כזאת, המשיכו בני נוער וילדים להיחשף לקיומם של המוצרים בנקודות המכירה.

בנוסף, חברות טבק ועישון מסוימות ניצלו את החרגת העיתונות הכתובה מהאיסור על הפרסום והן ממשיכות למתג ולבדל את המוצרים שלהן, למרות חובת קיומן של החפיסות האחידות. דוגמה שהובאה בדיווח לעיתון המדעי: אחת החברות פרסמה במודעות שלה בעיתונות סימני מיתוג של המוצרים שלה, כולל תמונה של חפיסה מוקטנת (לא בפורמט הנדרש של חפיסות אחידות) ברקע המודעה.

ד"ר בר-זאב: "ממצאים אלה ממחישים שחברות הטבק והעישון לא יבחלו בשום אמצעי כדי להמשיך ולמכר דור חדש של מעשנים ולנצל פרצות קיימות בחוק ואת היעדר האכיפה. דו"ח שר הבריאות, שפורסם באחרונה ואמור לעלות לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, מוכיח את אוזלת היד של מדינת ישראל וממשלתה בטיפול בנגע העישון, שכן שיעור המעשנים נשאר יציב מזה כעשור, סביב 20%.

"אנו קוראים בזה לשר הבריאות, יולי אדלשטיין ולמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לפעול בנחישות ובמהירות נגד המשך השיווק והפרסום של מוצרים אלה, וזאת על ידי תיקון הליקויים הקיימים בחוק, כולל הגדרת מנגנון אכיפה ברור, ביטול החרגת העיתונות הכתובה והוספת אזהרות בריאות הכוללות תמונות של נזקי העישון לחפיסות האחידות".

נושאים קשורים:  מלחמה בעישון,  ד"ר יעל בר-זאב,  ד"ר חגי לוין,  חוק נגד פרסום מוצרי טבק,  חדשות,  חברות הטבק,  שיווק
תגובות
אנונימי/ת
09.09.2020, 22:20

ליצמן אמרנו?