• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

שנה וחצי לחוק הגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק ולא ברור מי אחראי על אכיפתו

משרד הבריאות מסביר את אוזלת ידו בהיעדר סמכויות אכיפה ופיקוח, בעוד המשטרה טוענת שאכיפת הוראות החוק איננה מונחת לפתחה

קואליציית המאבק בעישון. "יש לעצור את מגמת העלייה בשיעורי ההתנסות והעישון בקרב בני הנוער"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה הבוקר (ד') דיון מעקב אחרי יישום החוק לאיסור פרסומות והגבלת השיווק של מוצרי טבק.

החוק אושר בשלהי הכנסת ה-20, ב-31 בדצמבר 2018.  אלא שבמהלך הדיון התברר כי למשרד הבריאות יש בעיה של היעדר סמכויות אכיפה ופיקוח בעוד המשטרה טוענת שאכיפת הוראות החוק איננה מונחת לפתחה. בעקבות זאת נדרש משרד הבריאות לתקן את החוק, כך שיקבל סמכויות אכיפה ופיקוח מנהליים.

החוק אוסר על פרסום מוצרי עישון, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת ובלבד שמשרד הבריאות יפרסם מודעת אזהרה בגודל זהה. כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון. הן חלות גם על חנויות הדיוטי פרי. נקבע בחוק שחפיסות הסיגריות יהיו בגודל ובצבע אחיד ועליהן יופיע רק שם המותג ואזהרה מפני סכנות העישון. עוד נדרשו היצרניות להפחית בריכוז הניקוטין המותר בסיגריות האלקטרוניות.

בדיון אמר מרכז בכיר למניעת עישון במשרד הבריאות, חיים גבע הספיל, כי החוק חולל מהפכה משמעותית "והביא ליישור קו בחקיקה הישראלית אל מול החקיקה בעולם המערבי. זה כבר מורגש בשטח. משרד הבריאות מקבל דיווחים יומיים על כל פרסום ופרסום הנגד וגם דיווחים מחברות הטבק על מרכיבי המוצרים. בכוונת המשרד לפרסם את הדיווחים לציבור לאחר טיפול בסודות המסחריים. עוד ציין שנושא רישוי עסקים של חנויות הטבק והפיצוציות הוא באחריות הרשויות המקומיות וברפורמה לרישוי עסקים הוכנסו דרישות החוק הזה.

לשאלת יו"ר הוועדה האם שנה וחצי לאחר כניסת החוק לתוקף, משרד הבריאות עדיין בהתארגנות – ענה נציג משרד הבריאות כי מהרגע שהחוק נכנס לתוקף הוא ניתן ליישום, אך יש נושאים, כמו הפניה לגמילה מעישון על גבי החפיסות, הדורשים התקנת תקנות. כן הודה שלמשרד אין מנגנון אכיפה מנהלית לחוק ואין תקנים לאכיפה מנהלית.

יועצה המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הבהיר שהבעיה היא בהיעדר סמכויות אכיפה ופיקוח למשרד הבריאות. האכיפה היחידה היא פלילית והיא מורכבת. "כל עוד אין סמכות מנהלית למשרד הבריאות להטיל עיצומים כספיים, אני חושש שתהיה בעיה באכיפת החוק הזה", אמר עו"ד עצמון.

"מרבית עבירות הקנס לא נאכפות על ידי המשטרה"

נציגת משרד המשפטים, נילי פינקלשטיין, דיווחה שבחוק יש עבירות פליליות, אולם מאחר שהסמכות לא ניתנה לאף גוף במפורש, המשטרה היא הגוף היחיד שמוסמך לאכוף את העבירות. לעומת זאת, רב פקד דקלה פוגל ברדה, מהייעוץ המשפטי של המשטרה, אמרה: "למשטרה יש סמכות לחקור כל עבירה פלילית, אך היא לא מטפלת בעבירות קנס למעט עבירות תעבורה או עבירות הקורונה המוגדרות כמשימה לאומית". עוד אמרה כי "מרבית עבירות הקנס לא נאכפות על ידי המשטרה וסביר ללכת למסלולים חלופיים כמו עבירות מנהליות. הנושא הזה לא מונח לפתחנו".

הח"כ לשעבר יהודה גליק, מיוזמי החוק, שהשתתף בדיון אמר כי גם אם מספר המתים מקורונה בישראל יוכפל בשנה הקרובה, הוא עדיין יהיה פחות מ-10% מהמתים מנזקי עישון - 8,000 איש בשנה.

מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שירה כסלו, מסרה כי מתוך סקר שערך המיזם שבוצע באפריל האחרון, בקרב בני נוער גילאי 17-15 בחברה היהודית, עלה כי למעלה משליש מהם רוכשים סיגריות בעצמם בחנויות ויותר מ-20% מעשנים – "יש מגמת עלייה בעישון בארץ", הדגישה.

ד"ר מארק לוריא מהוועדה להגבלת העישון, סיפר כי שהגיש תלונה במשטרה אך נמסר לו שהתיק נסגר כיוון שלא מדובר בעבירה פלילית. לאחר מכן קיבל אישור ממשרד המשפטים שמדובר בעבירה פלילית והמשטרה יכולה לאכוף. הוא העביר את המידע למשטרה אך לא קיבל תגובה. לוריא אמר כי לפי נתוני רשות המיסים חלה עלייה של 17% במכירת חפיסות סיגריות וירידה של 60% במכירת טבק לגלגול.

"פיליפ מוריס": "יש מכשירי עישון פחות רעילים"

מנהלת הרגולציה של חברת פיליפ מוריס, שרון פליישר בן יהודה, אמרה כי ה-FDA הגיע למסקנה שיש מכשירי עישון אלטרנטיביים המבוססים על חימום טבק המפיצים פחות חומרים רעילים בצורה משמעותית. היא ביקשה שמשרד הבריאות יהיה מוכן לבחון לשנות את ההגדרה בחוק בעקבות זאת, אבל ח"כ תמר זנדברג הגיבה: "אין החלטה כזו" ויו"ר הוועדה אמר לה: "פני למשרד הבריאות. הוועדה לא תהיה אקטיבית בנושא הזה, נקודה".

בסיכום הדיון נדרש משרד הבריאות להעביר לוועדה בכתב, עד 16 באוגוסט, סקירה מפורטת ונתונים המתייחסים למספר המעשנים בכל שנה, גילם ונתונים נוספים וכן לפרט כיצד מיושם החוק. "הוועדה התרשמה", אמר היו"ר, "שעל אף שחלק מהוראות החוק נכנסו לתוקף עוד במארס 2019, לא פעל משרד הבריאות לקדם אכיפה אפקטיבית של החוק". הוועדה קוראת למשרד הבריאות להגיש לכנסת הצעה לתיקון החוק שתקנה למשרד סמכויות פיקוח ואכיפה, לרבות סמכות להטלת עיצומים כספיים. "על אף שהתפרצות הקורונה היא כעת במוקד, קיימים גורמי תחלואה קשים כתוצאה מעישון  והוועדה תיתן עדיפות ותקדם הצעות חוק עם סמכויות פיקוח ואכיפה שתעביר הממשלה".

הארגונים למאבק בעישון: "מערך אכיפה קריטי למניעת עישון בבני נוער"

קואליציית הארגונים למאבק בעישון, הכוללת את החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון ואיגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בישראל, המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, המועצה למניעת עישון, הוועדה להגבלת העישון, עמותת מדעת, רשת ערים בריאות, וארגונים נוספים, בירכה את יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, ואת חברי הוועדה בכנסת על דיון המעקב החשוב בנוגע להעדר אכיפה לחוק איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון, שנה וחצי מכניסת החוק לתוקף.  "חשוב במיוחד סיכום הדיון הכולל קריאה למשרד הבריאות שלא להמשיך ולדחות את יישום האכיפה ולהגיש הצעה ממשלתית לתיקון החקיקה, לרבות אסדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, ועיצומים כספיים", נמסר מהקואליציה.

עוד ציינו בקואליציית הארגונים למאבק בעישון כי מערך אכיפה נרחב ויעיל לכלל סעיפי החוק השונים הוא קריטי כדי לעצור את מגמת העלייה בשיעורי ההתנסות והעישון במיוחד בקרב בני הנוער והצעירים בישראל. במקביל, נדרשת חקיקת אכיפה יעילה גם לעניין איסור העישון במקומות ציבוריים. "כפי שגם ציין בצדק, יו"ר הועדה, ח"כ מרגי, גם כיום, כשמגיפת הקורונה גובה כל כך הרבה קורבנות בישראל ובעולם, חשוב לזכור שחברות הטבק גורמות למוות של יותר משמונה מיליון איש בעולם וכ-8,000 איש בישראל, כל שנה".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  חוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק,  מאבק בעישון,  "פיליפ מוריס",  חדשות,  אכיפה
תגובות