• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

ארגוני המאבק בעישון דורשים להפעיל רגולציה על סיגריות אייקוס

דורשים ממשרד הבריאות כי ידאג להמשיך וליישם את כל האיסורים והמגבלות על מוצרי טבק וגם על מוצר זה ומדגישים: ה-FDA לא אישר את בקשת "פיליפ מוריס" לשווק את המוצר כמופחת סיכון

סיגריית IQOS. צילום: שאטרסטוק

איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן פנו הבוקר (ג') לשר הבריאות ולמנכ"ל משרדו בתביעה להפעיל רגולציה על סיגריית ה-IQOS.

במכתב עליו חתמו פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, דנה פרוסט מהאגודה למלחמה בסרטן ושירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, נקראים השר ומנכ"ל משרד הבריאות, שלא לתת פתח לדיון עם חברות הטבק וחברת פיליפ מוריס באופן ספציפי, שמנסות לשנות ברגולציה על מוצרי טבק ועישון בכלל וסיגריות "אייקוס" בפרט. "אנו קוראים לכם להמשיך ולשים את בריאות הציבור בישראל בראש סדר העדיפויות", נאמר.

בפנייה נאמר כי "סיגריית אייקוס של חברת פיליפ מוריס היא מוצר טבק ממכר ומזיק לבריאות. החוק בישראל מתייחס אליה כמוצר טבק לכל דבר ועניין, וצריכים לחול עליו, על פי ה-WHO, כל האיסורים והמגבלות בצורה זהה לסיגריות, כפי שהמצב אכן הוסדר בישראל. בכל מקרה, בשום פנים ואופן, אסור ללכת אחורה".

עוד מציינים מחברי המכתב  כי הודעת ה-FDA מ-7 ביולי 2020 בדבר דרכי השיווק של סיגריית אייקוס בארה"ב איננה משנה את המצב הרגולטורי בישראל ואיננה מהווה בשום פנים ואופן סיבה לשנות את המצב הרגולטורי של המוצר בארץ.

"ברצוננו להדגיש כי ה-FDA לא אישר את בקשת פיליפ מוריס לשווק את המוצר כמופחת סיכון. נכון להיום, אין מידע לגבי הפחתה בסיכון למחלות ולמוות בטרם עת משימוש בסיגריית אייקוס. ה-FDA מדגיש בהחלטתו כי אין מדובר ב"מוצרים בטוחים או מוצרים מאושרים על ידי ה-FDA". כמו כן, מציינים בארגונים למאבק בעישון כי בהודעת ה-FDA אין התייחסות להפחתת הסיכון בשימוש אלא להפחתת החשיפה לחומרים מזיקים. חברת פיליפ מוריס נדרשה להמשיך במחקרים נוספים לאחר שיווק המוצר שלה על מנת לבחון השפעות על תפיסת הצרכנים, התנהגותם ובריאותם ולעדכן את ה-FDA בנוגע לאמצעים שהיא נוקטת למניעת גישה וחשיפה של בני נוער למוצר הזה.

עוד הם מציינים כי "ארגון הבריאות העולמי, בדו"ח שפרסם על מגיפת הטבק העולמית ביולי 2019, מדגיש כי מוצרי טבק לחימום הם מוצרי טבק לכל דבר ועניין ולכן כל ההתחייבויות הנגזרות מאמנת המסגרת הבינלאומית לפיקוח על הטבק, ה-FCTC (שאשררה על ידי ממשלת ישראל בשנת 2005), כולל אי-מתן דריסת רגל לתעשיית הטבק בתהליכי קבלת החלטות והגנה על האינטרס הציבורי מפני מעורבות והשפעה של תעשיה זו, רלוונטיים גם במקרה של מוצר טבק זה".

נושאים קשורים:  חברת "פיליפ מוריס",  IQOS,  האגודה למלחמה בסרטן,  מאבק בעישון,  ד"ר יעל בר-זאב,  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  משרד הבריאות,  FDA,  "אייקוס"
תגובות