• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

מחקר בריטי: עישון מגביר סיכון לדיכאון, סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית

עישון סיגריות טבק ידוע כנפוץ בקרב חולים פסיכיאטריים, אך עתה מצאו החוקרים כי העישון עלול להגביר הסיכון לבעיות נפשיות וכי ההשפעה היא דו צדדית

בתי החולים הפסיכיאטריים מפסיקים לעודד עישון בקרב המאושפזים (אילוסטרציה)
עישון ומחלות פסיכיאטריות. אילוסטרציה

עישון סיגריות טבק עלול להגביר את הסיכון לבעיות בתחום בריאות הנפש לרבות דיכאון, סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית. כך נטען במחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Psychological Medicine על ידי צוות מאוניברסיטת בריסטול הבריטית בראשות ד"ר רובין ווטון. צוות זה פרסם מחקר דומה בתחילת השנה ב-The British Journal of Psychiatry. המחקר החדש מבוסס על נתונים לגבי 462,690 אנשים בגילאי 69-40 ממוצא אירופאי.

החוקרים ציינו כי ידוע מכבר שעישון נפוץ בקרב אנשים עם בעיות בתחום בריאות הנפש אך לא היה ברור עד כה האם העישון עלול לגרום להן. החוקרים מצאו כי ההשפעה היא דו צדדית. בעוד שההשלכות הגופניות השליליות של העישון ידועות מכבר, ממצאי המחקר ממחישים עוד יותר את חשיבות המניעה של התחלת עישון והפיכתו להרגל חיים וכן שיש לסייע למעשנים להיגמל ולחדול גם כדי להגן על בריאותם הנפשית.

במחקר נעשתה השוואה למה שהחוקרים הגדירו כ"נטייה גנטית לעישון". הם התמקדו ב-378 וריאנטים גנטיים שבמחקרים קודמים נקשרו לאנשים שהחלו לעשן ול-126 וריאנטים גנטיים שנמצא שיש להם קשר חזק יותר לעישון במהלך כל החיים. החוקרים טוענים כי מדובר במדד המסמן עד כמה אנשים יהיו מעשנים כבדים וכן כמה זמן במהלך החיים עישנו ואם הם יכולים להיגמל מההרגל.

נמצא כי בקרב אנשים שמעשנים 20 סיגריות ביום במשך 15 שנה ואחר כך חדלו למשך 17 שנה, בכל זאת נמצא שיעור סיכון כפול לסכיזופרניה ולכמעט פי שניים לדיכאון לעומת אלה שלא עישנו כלל. החוקרים הדגישו כי קיימת מגבלה במחקרם כיוון שהתמקד באוכלוסיה מסוימת, כאמור רק ממוצא אירופאי.

ביולי השנה פורסם ב-Lancet Psychiatry דו"ח מיוחד, לפיו אנשים עם בעיות נפשיות נמצאים בסיכון מוגבר למות 20 שנה מוקדם מאחרים וכן שקיים חשש שמעשנים כבדים יעבירו את הסיכון הגנטי המוגבר לעישון לצאצאיהם.

נושאים קשורים:  עישון,  פסיכיאטריה,  מחקר,  סכיזופרניה,  הפרעה דו-קוטבית,  דיכאון,  חדשות
תגובות