• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

נפגעי "מחלת המאיידים" סובלים מכוויות כימיות בדרכי האוויר ובריאות

רופאים מ"מאיו קליניק" בדיווח ל-NEJM: הפגיעות שהתגלו ברקמות הריאות כתוצאה משימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות דומות לכוויות כימיות מגזים ומחומרים רעילים

צילום ריאות. אילוסטרציה

צוות של 14 רופאים בכירים מסניפי "מאיו קליניק" במדינות מינסוטה פלורידה ואריזונה בארה"ב פרסם בסוף השבוע "מכתב למערכת" ה-New England Journal of Medicine ובו הצביע על כך שהפגיעות בריאות המיוחסות לשימוש בסיגריות איוד אלקטרוניות דומות לכוויות כימיות הנגרמות מגזים או מדליפה של חומר כימי. הפגיעות מהסוג הזה נראו בדרכי האוויר ובריאות של כמה ממאות המאושפזים עתה בעשרות בתי חולים ברחבי ארה"ב.

הפרסום מתייחס לפתולוגיה של הפגיעה אבל איננו מספק רמז לסוג הכימיקלים שכנראה גורמים לפגיעות הללו. עם זאת מחברי המסמך הדגישו כי סימני הנזק שנראו בבדיקות שעברו החולים היו עקביים.

ההנחה היא שמדובר בפגיעה מסוג כלשהו של חומר כימי רעיל שהנפגע ממנו סובל מכוויה, ציין ד"ר ברנדון לארסון, פתולוג מסניף "מאיו קליניק" באריזונה, המחבר הבכיר של המסמך.

המסקנות מבוססות על ביופסיות. המחקר שעסק בכך לא גיבה הערכות קודמות שמדובר בליפידים או בחומר שומני שנשאף באיוד לריאות ותרם לפגיעה. ייתכן שהממצא החדש יוביל לגישה אחרת בזיהוי מקרים נוספים של חולים שנפגעו מ"מחלת המאיידים" הגובה מדי שבוע בארה"ב יותר קורבנות ויותר אנשים שמגיעים לאשפוז, המחייב לא אחת הנשמה.

המסמך שחובר נועד לספק קריטריונים לאבחנה בידי פתולוגים במעבדה כאשר הם בודקים ביופסיות שנלקחו מחולים אלה.

עד כה לפי דיווחי התקשורת בארה"ב, רוב המאושפזים עם "מחלת המאיידים" סיפרו בתחקירים שנערכו בבתי החולים כי רכשו מחסניות לסיגריות האלקטרוניות ממקורות לא רשמיים כמו רוכלי רחוב, חברים ובעיקר בשוק השחור וקיימת אפשרות שהמחסניות זוהמו בחומרים כימיים שונים שנוספו לנוזלים בהן. אלא שעד כה המומחים העוסקים בחקירת הנושא לא בטוחים גם בכיוון הזה.

הצוות שדיווח ל-NEJM מסר כי בחן ביופסיות מ-17 מאושפזים ושניים מהם מתו במהלך הבדיקה. כ-70% דיווחו כי איידו מריחואנה. רשויות בריאות מסרו בשבוע שעבר כי 87% מהמאושפזים שתוחקרו בבתי החולים השונים סיפרו כי איידו לריאות THC.

בכל 17 המקרים שנדגמו נמצאו סימנים ברורים ל-pneumonitis – זיהום דלקתי של הריאות ונזקים בדרכי האוויר וברקמות הריאות. נראה כי "החולים איידו אחד או יותר חומרים רעילים".

לא נמצאו הוכחות לדלקת ריאות ליפואידית המופיעה כאשר לריאות חודר חומר שומני, כפי שדיווח צוות רופאים אחר מצפון קרוליינה בעקבות אבחון שנעשה לחמישה חולים שהגיעו לטיפול בבתי חולים. הצוות של "מאיו קליניק" טען בדיווחו כי סוגיית הליפואידים והשומנים כסמן אבחוני אינה מוכחת.

מחקר קודם שעסק בנושא הזה ונעשה באוניברסיטת יוטה הטיל ספק לגבי שמני האיוד כגורמים לפגיעות בריאות. צוות זה טען כי מקרופאג'ים, סוג של תאים במערכת החיסונית שהתמלאו בליפידים, הם שגרמו לפגיעות ברקמות הריאה של החולים, אבל תסמינים אחרים לא היו עקביים בכל הנוגע לדלקת ריאות ליפואידית. הצוות של "מאיו קליניק" מסר כי אכן נמצאו כמה סימנים לליפידים במקרופג'ים אבל לא בכמות גדולה מספקת למסקנה.

נושאים קשורים:  מחלת המאיידים,  סיגריה אלקטרונית,  מאיו קליניק,  חדשות,  דלקת ריאות,  כימיקלים
תגובות