• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

CT בעוצמה נמוכה הוכיח יעילות כבדיקת סקר לאוכלוסיה בסיכון לסרטן ריאה

ממצאי פיילוט של העמותה הישראלית לסרטן הריאה בדבר יעילות בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של סרטן ריאה בקרב מעשנים כבדים הוצגו בכנס בינלאומי בברצלונה

סרטן ריאה בבדיקת CT. אילוסטרציה

ממצאי פיילוט שנעשה בישראל בנושא מידת יעילותה של בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של מעשנים והסיכון שלהם לסרטן ריאה הוצגו השבוע בכנס העולמי של רופאים מומחים בתחום סרטן הריאה WCLC שנערך בברצלונה. הפוסטר שסיכם את ממצאי המחקר והתקציר הוצגו בדוכן שהציבה בכנס העמותה הישראלית לסרטן ריאה.

בין הרופאים החתומים על העבודה היו פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי סורוקה, פרופ' דורית שחם, מנהלת יחידת CT ודימות בית החזה במרכז הרפואי הדסה וד"ר עבד אגבריה, מנהל היחידה האונקולוגית במרכז הרפואי בני ציון.

החוקרים ציינו כי סרטן הריאה הוא המחלה הסרטנית בעלת שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בישראל וברחבי העולם. רק בישראל, 2,000 אנשים מתים מהמחלה מדי שנה. שכיחות העישון בארץ עומדת על 22.5% מעל גיל 21. למרבה הצער, בשל היעדרם של "חיישני כאב" בריאות, סרטן הריאה מתגלה במרבית המקרים רק בשלב מאוחר של מחלה מתקדמת ואז היא איננה בת ריפוי. לפיכך, אבחון מוקדם של המחלה הוא קריטי כדי לשמור על סיכוי להבריא.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי כי בדיקת CT נמוך-עוצמה באוכלוסיה שבסיכון יכולה להביא לגילוי מוקדם של המחלה ולהצלת חיים. היא מיועדת למעשנים בהווה או בעבר, בגילאי 55 ומעלה, עם היסטוריה של 30 שנות קופסה (30 שנה X קופסה אחת ביום, או 15 שנה X שתי קופסאות סיגריות ביום).

דו"ח על מחקר רב משתתפים הולנדי בשם NELSON שפורסם בשנה שעברה מצא כי ביצוע בדיקה זו לאוכלוסיה המעשנת באופן רוטיני מקטין תמותה ב-26% אצל הגברים ובכ-40% אצל הנשים, לצד שיעורים נמוכים של ממצאי כזב חיוביים.

בישראל אין עדיין תכנית לבדיקת סקר לגילוי סרטן ריאות. לכן, העמותה הישראלית לסרטן הריאה (ILCF) יזמה ומימנה, בשיתוף פעולה עם "אסותא", תוכנית פיילוט בשם ILCF-A, הקוראת למשתתפים שבסיכון לבוא להיבדק. הפעילות התקיימה במהלך חודש המודעות הבינלאומי לסרטן הריאות שהיה בנובמבר 2018.

ד״ר שני שילה, מייסדת ומנכ"לית העמותה ומובילת הפיילוט, מסרה: ״הפיילוט שעשינו מדמה את האוכלוסיה שבסיכון שאותה אנו מבקשים להכליל במסגרת תכנית סקר לאומית. בדומה להוכחות בדבר יעילות הבדיקה שהודגמו במחקרי ענק בעולם, גם במדגם המצומצם שלנו הצלחנו לאתר מטופל בשלב 1 של המחלה שנותח בהצלחה וחייו ניצלו. יש להנגיש בישראל תכנית סקר סדורה הכוללת, לצד הבדיקות, גם תכנית גמילה מעישון על מנת לצמצם את התחלואה והתמותה ממחלה זו״.

פרופ׳ פלד הוסיף: ״בדיקת CT בעוצמה נמוכה הראתה יעילות כבדיקת סקר לאוכלוסיה שבסיכון. נזקי העישון מחייבים אותנו כחברה לא רק לפעול לצמצום התופעה ביתר שאת, אלא גם לעשות כל שביכולתנו על מנת לאתר את החולים עוד בשלבים המוקדמים כאשר הם ברי ריפוי. התמותה מסרטן הריאה בישראל גבוהה ומערכת הבריאות יכולה ליישם תכנית לאומית שעשויה לשנות את הסטטיסטיקה העגומה״.

נושאים קשורים:  פרופ' ניר פלד,  רופ' דורית שחם,  ד"ר עבד אגבריה,  העמותה הישראלית לסרטן הריאה,  בדיקת סקר,  סרטן הריאה,  חדשות
תגובות
11.09.2019, 21:06

לגבי מי שהיו מעשנים כבדים 30 שנה ומעל גיל 60, כל כמה שנים מומלץ c.t ריאות?

אם באותה הבדיקה תשלבו גם CAC תהיה לכם אחלה בדיקת סקר