• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

ארגוני רופאים דורשים משר התחבורה לאסור עישון בזמן נהיגה

השר בצלאל סמוטריץ' התבקש על ידי ארגוני רופאים להוסיף תקנות בחקיקת משנה לאיסור עישון בזמן נהיגה כדי למנוע עישון פסיבי ונזקי עישון מיד שלישית

עישון בזמן נהיגה. אילוסטרציה

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן פנו אתמול (ד') לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בבקשה להפעיל את הסמכות שניתנה לו בחוק ולהוסיף תקנות בחקיקת משנה לאיסור עישון בזמן נהיגה. זאת, בנוסף לאיסור השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה.

במכתב שנשלח לשר נאמר: "ידוע כי עישון בזמן הנהיגה מעלה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. בסעיף 28 (א) לתקנות התעבורה נקבעה החובה החלה על כל נהג להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה. בסעיף 28 (ב) לתקנות התעבורה קבע המחוקק איסור ספציפי שעניינו שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה וקבע כי בעת שהרכב בתנועה לא יאחז נהג בטלפון, לא ישלח או יקרא מסרון, ולא יעשה בו כל שימוש.

"אנו מבקשים ומפצירים בך להוסיף באופן מיידי לתקנות התעבורה תקנת משנה המדגישה כי אין לעשן בזמן נהיגה, כדי למנוע הסחת הדעת. הוספת תקנת משנה נוספת זו תעזור להעלאת המודעות לבעיה הקשה, תאפשר אכיפה יעילה יותר ותעזור במניעת תאונות ותמותה".

עוד הדגישו ארגוני הבריאות במכתבם: "היבט חשוב נוסף של התופעה השלילית והמסוכנת של עישון על ידי הנהג, מלבד ההיבט הבטיחותי, הוא ההיבט הבריאותי. עישון ברכב גורם לחשיפה של שאר יושבי הרכב ובמיוחד ילדים ובני נוער, לעישון כפוי (פסיבי), כולל עישון מיד שלישית.

"מדובר בתופעה מדעית חדשה יחסית המתייחסת לחשיפה לשיירי חלקיקים רעילים ומסרטנים ולתרכובות נדיפות שנשארים לאחר כיבוי מוצרי טבק ועישון שונים. החומרים המסוכנים נספגים בריפוד המושבים בכלי הרכב ובמשטחים השונים, משתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר וגורמים נזק בריאותי לנוסעים ברכב ובמיוחד לתינוקות ולילדים הקטנים".

עוד הם מציינים כי "ידוע כי תינוקות וילדים רגישים יותר ממבוגרים לנזקי העישון הכפוי כמו גם לעישון מיד שלישית. מחקרים מראים כי 'עשן מיד שלישית' נצמד לבגדים, לשיער, לעור הגוף, לאבק, לרהיטים, לווילונות, לקירות, למצעים, לשטיחים, כמו גם לריפודי המושבים בכלי רכב ולמשטחים אחרים, והחומרים הללו מצויים שם גם זמן רב לאחר כיבוי מוצר העישון".

בפנייה אל סמוטריץ' עולים גם הנותנים הבאים: נכון להיום, על פי נתוני דו"ח שר הבריאות לשנת 2018, כ-20% מאוכלוסיית ישראל מעשנים. "בשונה מהמקובל לחשוב", טוענים הרופאים, "עישון כבר איננו חלק מהנורמה החברתית בישראל, כך שמדובר בתקנה שתחייב חלק קטן מהנהגים לשנות הרגלים, אך בהחלט תגן על כולם".

מנתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון: סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון - מהם כ-800 מעישון כפוי.

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית בישראל והאגודה למלחמה בסרטן הפועלים רבות כדי למגר תופעה זו - הן למניעת הנזק הרפואי למעשן והן למניעת הנזקים המשניים שגורם העישון לזולת – מבקשים איפוא משר התחבורה "לפעול בהקדם לשמירה על בריאות ובטיחות הנוסעים בזמן שהותם ברכב".

תגובת לשכת שר התחבורה, כפי שהובאה ב"ידיעות אחרונות": "עמדתו של השר היא שיש לצמצם למינימום את התערבות המדינה בחיים הפרטיים של אזרחיה".

יודגש כי על פי חוקי מדינת ישראל, הגורם של הרשות המבצעת כלומר שר, פקיד ממשלתי בכיר וכדומה, בהתאם לשיקול דעתו ולסמכות שניתנה לו בחוק, יכול לנסח חקיקת משנה, להתקין תקנות או לשנותן.

נושאים קשורים:  עישון,  איסור עישון,  עישון בנהיגה,  עישון פסיבי,  בצלאל סמוטריץ',  משרד התחבורה,  חדשות
תגובות
 
אנונימי/ת
09.08.2019, 11:16

די ! עד כמה אפשר לרדת לאנשים לחיים הפרטיים שלהם? משהו שכח
שזאת מדינה דמוקרטית . הרכב הפרטי שלי זה הרכוש שלי ומותר לי לעשות בתוכו כל דבר.האובססיה לעישון כבר עוברת כל הגבול. מענין
שארגון לבריאות הציבור לא דרש מליצמן לחוקק חוק חובה של חיסונים נגד חצבת .ברור שזה פחות חשוב מעישון ברכב פרטי.לפחות
לסמוטריץ היה שכל לרדת מהענין .

אנונימי/ת
11.08.2019, 06:40

זה שיש לך רכוש פרטי , אין זה אומר שאתה יכול לעשות בו כל דבר.
לדוגמה - אסור לך להחזיק בביתך הפרטי סמים, גם אם אינך משתמש בהם וגם אם אינך מוכר אותם. עצם ההחזקה היא עבירה על החוק (לדעתי זה תופס גם לגבי חומר פדופילי).

ומי שאומר שלסמוטריץ היה שכל (לא משנה באיזה קונוטציה) כנראה שסובל בעצמו מבעיה שכלית.

אנונימי/ת
09.08.2019, 12:13

מיותר.

במקום זה שיצאו לקמפיין ויחנכו את הציבור.

אנונימי/ת
09.08.2019, 12:14

תפקידו של רופא הוא לטפל בחולים ולתת מידע שמקדם בריאות.
לא ליצור חוקים כדי לכפות בריאות על אנשים שלא מעוניינים

אנונימי/ת
11.08.2019, 06:46

המטרה כאן לאו דווקא לכפות בריאות. אדם המעשן תוך כדי נהיגה אוחז בהגה ביד אחת בלבד. הדבר מנוגד גם לחוקים הקיימים, ובכך הוא מסכן אנשים אחרים ולא רק את עצמו.
הוא מוזמן לעשן את עצמו לדעת כאשר הרכב עומד בחניה.

אנונימי/ת
10.08.2019, 08:21

כאשר מישהוא מעשן בעת נהיגה, הוא אוחז בהגה רק ביד אחת ובכך נהיגתו מסכנת אותו ואחרים.
המראה של אדם האוחז בהגה ביד ימין כאשר ידו השמאלית נמצאת מעבר לחלון בעודה אוחזת בסיגריה,היא מראה שכיח יום יומי.
אגב, בעברות הקשורות לטלפון הסלולרי בעת נהיגה, הנהג מואשם בכך שלא אחז את ההגה בשתי ידיו, בין היתר.
הרכב הפרטי שלך הוא רכושך האישי, אך זה אומר שאתה יכול לעשות בו מה שבא לך, כאשר במעשך אתה מסכן אחרים.
בנוסף לכך, עישון בעת נהיגה זו התעסקטת בדבר נוסף והיא גורעת מתשומת הלב של הנהג.
נהיגה היא פעולה לא פשוטה ומסוכנת וצריך להיות אחראים בעתייה.
מעניין כמה תאונות דרכים אפשר יהיה לחסוך אם האיסור לעשן יהפוך לחוק.
הנה דוגמא נהדרת של ניסיון להשפעה על בריאות הציבור דרך תחבורה.
ומי שלא מסכים איתי, שיעשה חשבון נפש עם עצמו וינסה שוב להיגמל מעישון.

אנונימי/ת
10.08.2019, 08:35

לפני זמן לא רב, נהג משאית פגע ברכב בכבעש 6 וטענתו דל הנהג הייתה שהסיגריה שלו נפלה ובעודו מנסה להרים אותה , סטה מהמסלול וגרם לתאונה קטלנית.
אין נהג בארצנו אשר לא חווה חרדה למראה משאית שועטת לעברו כאשר הנהג מתמכר לו להנאתו לסיגריה.
המלחמה בתאונות הדרכים כוללת בתוכה גם את הפסקת העישון בעת נהיגה ואינני מבין מדוע כולם כאן כל כך נילחמים נגד.

אנונימי/ת
10.08.2019, 08:41

מעניין מה הסיבה האמיתית שבגינה סמוטריץ אינו מסכים לחק?
האם אין לו מספיק נאורונים להבין את הבעייה או שהוא מנסה להגן על רבים מחבריו במפלגה אשר הינם מעשנים, ולרב בעת נהיגה.

אנונימי/ת
11.08.2019, 06:44

לידיעת סמוטריץ - תקנה 28 א - לתקנות התעבורה:
"נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה".

במלים אחרות, מותר להסיר יד מההגה בזמן נסיעה בעיקר לצורך העברת הילוך (בתיבת הילוכים ידנית) , בטח לא כדי לעשן.
כבר היום, עישון מותר רק כאשר רכב עומד ברמזור. אם שוטר רואה אדם בזמן נהיגה מעשן יש לו אפשרות לתת לו דו"ח.

11.08.2019, 11:46

ההצעה הזאת לא חכמה בכלל, הרי לא מצליחים לאכוף את האיסור על דיבור בסלולרי שלא לדבר על יתר חוקי התעבורה שלא מצליחים לאכוף אז מה יועיל עוד חוק ?
חוץ מזה העובדה שעישון מזיק לבריאות לא קשור לחוקי תעבורה , העישון הרי לא מפריע לנהיגה יותר מאשר אכילת תפוח עץ.

11.08.2019, 11:50

נב- ויש כבר חוק כזה שצריך לאחוז הגה בשתי ידיים , אז ממילא גם אסור לאכול לשתות לעשן וכן הלאה.

אנונימי/ת
11.08.2019, 13:29

ואף על פי שיש חוק כזה החליטו להתקין תקנות נפרדות בנוגע לסלולרי. מן הראוי לעשות את זה גם כאן. סיגריה בוערת שנשמטת לנהג יכולה להשפיע הרבה יותר מכוס משקה או אכילת תפוח עץ.
ומדוע אתה כל כך מתנגד? זה לא שלתקנה כזאת תהיה עלות כספית למדינה