• יו"ר: ד"ר יואל רייטר
  • גזבר: פרופ' ריבי טאומן
  • מזכיר: פרופ' אביב גולדברט
  • מנכ"ל: פרופ' אורנה ציסינסקי
  • מרכז ועד: פרופ' יצחק ברוורמן
  • ועדה מדעית: מר אורי מנדלקורן, פרופ' איריס חיימוב, ד"ר אלכס גיללס-הלל
  • ועדת ביקורת: פרופ' אשר טל, ד"ר לילך קמר, ד"ר שמואל גולדברג
לבודופה

איכות שינה ואינפוזיית ג'ל לבודופה במחלת פרקינסון

במחקר פיילוט חדש נמצא שמטופלים עם מחלת פרקינסון מתקדמת אשר קיבלו טיפול בג'ל אינטסטינאלי לבודופה-קרבידופה דיווחו על שיפור באיכות השינה

26.05.2019, 17:40

במטופלים עם מחלת רפקינסון מתקדמת, בעיות שינה משפיעות לרעה על איכות החיים. במחקר חדש שנערך ב-Hospital Universitari Vall D'Hebron והתפרסם בכתב העת Parkinsons' Disease, ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה של ג'ל אינטסטינאלי לבודופה-קרבידופה (levodopa-carbidopa intestinal gel, LCIG, חברת AbbVie) על איכות השינה במטטופלים עם מחלת פרקינסון מתקדמת.

שבעה מטופלים השתתפו במחקר פיילוט פרוספקטיבי. לפני ואחרי שישה חודשים של אינפוזיית LCIG, נבדקו המטופלים במעבדת שינה וענו על ה-Epworth Sleepiness Scale, ה-fatigue scale, ה-Pittsburgh Sleep Quality Index, ה-Beck Depression Inventory, וה-Hamilton Anxiety Rating Scale.

ה-Pittsburgh Sleep Quality Index הראה יעילות שינה נמוכה. שנת REM ללא אטוניה נמצאה בחמישה מטופלים. לאחר שישה חודשים של אינפוזיית LCIG, אחוז שנת ה-REM ירד, בנוסף למספר אירועי יקיצה משינה, בעיקר עקב ירידה ביקיצות הספונטניות ותזוזת רגליים חולפת במהלך שנת ה-REM, אך ההבדלים לא היו בעלי מובהקות סטטיסטית. בנוסף, הציונים בכלל השאלונים במחקר נטו לציונים משופרים.

החוקרים מסכמים שהתוצאות מראות מגמה של שיפור באיכות השינה לאחר שישה חודשים של LCIG, אולם ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית כאשר הושוו לערכים מלפני הטיפול. "ארכיטקטורת השינה" לא שונתה על ידי LCIG. ישנו צורך במחקרים עם מדגם גדול יותר בכדי לאמת ממצאים ראושניים של מחקר זו.

מקור:

De Fabregues O, Ferré A, Romero O, Quintana M, Álvarez-Sabin J. Sleep Quality and Levodopa Intestinal Gel Infusion in Parkinson's Disease: A Pilot Study. Parkinsons Dis. 2018 Nov 1;2018:8691495. doi: 10.1155/2018/8691495. PubMed PMID: 30515291; PubMed Central PMCID: PMC6236977.

נושאים קשורים:  לבודופה,  ג'ל אינטסטינאלי לבודופה-קרבידופה,  שנת REM,  יקיצה משינה,  איכות שינה,  מחקרים
תגובות