• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

החוק האוסר פרסום ומגביל שיווק טבק ומוצרי עישון ייכנס לתוקפו ביום שישי

כל ההגבלות הקיימות על פרסום ושיווק מוצרי טבק יחולו על כלל מוצרי העישון | יחול גם איסור על שימוש בסיגריות אלקטרוניות, חימום טבק או עישון סיגריות שאינן מכילות טבק בכל מקום ציבורי

פרסום ושיווק סיגריות. אילוסטרציה

מחרתיים, 8 במרץ, נכנסות לתוקפן הוראות חדשות בחוק איסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק, שאושרו בכנסת היוצאת.

בהתאם לחוק המתוקן, כל ההגבלות הקיימות על פרסום ושיווק מוצרי טבק יחולו על כלל מוצרי העישון ולא רק על מוצרי טבק כפי שהיה עד כה. כלומר, גם על סיגריות אלקטרוניות ותערובות שונות לעישון שאינן טבק.

ההרחבה הזו תחול גם לגבי החוק למניעת העישון במקומות הציבוריים והחשיפה לעישון, כך שהחל מיום שישי יחול איסור על שימוש בסיגריות אלקטרוניות (אידוי) וכן חימום טבק או עישון סיגריות שאינן מכילות טבק בכל מקום ציבורי בדיוק כמו ביחס לעישון סיגריות טבק.

שינוי נוסף בחוק שלהערכת הגופים הנאבקים כנגד נגע העישון (משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, איגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, יחד עם גופים ציבוריים נוספים) שיורגש היטב מעתה במרחב הציבורי הוא איסור פרסום גורף של מוצרי העישון, לרבות פרסום באתרי אינטרנט ובגלישה בטלפון החכם, איסור מתן חסות, איסור על שלטי פרסומת למוצרי עישון מעל חנויות ובתוך חנויות, למעט בתוך חנויות ייעודיות למוצרי עישון ואלכוהול.

בחוק יש החרגה ביחס לעיתונות המודפסת, לפיה עדיין מותר יהיה לפרסם  בה מוצרי עישון, אך רק פרסומת אחת בכל עיתון, כאשר על 30% משטח הפרסומת גם תופיע אזהרת בריאות, ועבור כל פרסומת למוצר עישון יוקצה שטח פרסום זהה עבור מודעה הכוללת מידע על נזקי העישון.

הוראות נוספות שנכנסות עתה לתוקף הן: הגבלות על שימוש בשמות של מותגי עישון למוצרים אחרים כמו תיקים או בגדים; הגבלת ריכוז הניקוטין המרבי המותר בנוזלי מילוי לסיגריות אלקטרוניות ל-20 מ"ג/מ"ל בלבד ואיסור שיווק של נוזל מילוי אלא באריזה שנועדה למנוע פתיחתה על ידי ילדים, שבר או דליפה.

החוק מרחיב גם את איסור חלוקת מוצרי העישון במסגרת מסחרית וקובע שהחלוקה תהיה אסורה גם בתמורה סמלית או בתמורה למוצר אחר. כדי להבטיח יישום החקיקה החדשה החוק הטיל אחריות אישית על ביצועה על נושאי משרה בתאגידי הטבק, הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי העישון האחרים. הקנס על הפרת החוק הוא 226 אלף שקל לאדם פרטי או 502 אלף שקל לתאגיד.

בעוד ארבעה חודשים, ב-8 ביולי, ייכנסו לתוקף הוראות נוספות של החוק, בהן הגבלות על דיוטי פרי, הגבלות על סימון חפיסות מוצרי עישון בפירות או צמחים וכן איסור על צעצועים או ממתקים בצורה של סיגריה.

בעוד כעשרה חודשים ייכנסו לתוקף ההוראות שנחשבות למהפכניות במיוחד ויחייבו עיצוב אחיד למוצרי העישון: החפיסות יהיו אחידות בצבע שתואר כ"מכוער בעולם" - פנטון 448c ירוק זית בשילוב חקי, תיאסר הצגה למכירה ותהיה חובה להגדיל את האזהרות מפני העישון לרוב שטח החפיסה והסתרת מוצרי העישון וחפיסות סיגריות בנקודות המכירה בלבד.

האגודה למלחמה בסרטן ושאר הגורמים שהיו מעורבים במהלכים הללו הגדירה את כניסת החוק לתוקף כיום היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון: "החוק המתקדם, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, יאפשרו לחברה הישראלית להתחיל להחלים מתופעת העישון", אמרה אתמול (ג') מנכ"לית האגודה, מירי זיו.

החוק התקבל לאחר מאבק מתמשך הודות לנחישותם של חברי הכנסת איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, יהודה גליק ואייל בן ראובן. בנוסף לגופים מתחום בריאות והרפואה סייעו גם רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמועצה הישראלית למניעת עישון. החוק נועד גם לרסן ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכעשר שנים בממוצע.

זיו הוסיפה: "נגע העישון בישראל גבה קורבנות, מוות ותחלואה במשפחות רבות וגרם לסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם, כמו גם למחלות רבות אחרות. החוק המתקדם יתרום באופן משמעותי להורדת שיעורי העישון בישראל.

"יש לזכור שמחקרים שונים כבר הראו שבני נוער וצעירים רגישים במיוחד להשפעת הניקוטין המצוי בסיגריות הבעירה הרגילות וגם באלקטרוניות (סיגריות האידוי) שכן הוא פוגע בהתפתחות המוח, גורם להפרעות קוגניטיביות, להפרעות קשב וריכוז, למיגרנות וליתר לחץ דם המוביל לסיכון להתקפי לב ולשבץ מוחי. היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר הקטלני".

נושאים קשורים:  מירי זיו,  האגודה למלחמה בסרטן,  חוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק,  חדשות,  סיגריות,  סיגריות אלקטרוניות,  מאבק בעישון
תגובות