• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

פרס וולף ברפואה לפרופ' ג'פרי פרידמן על גילוי ההורמון האחראי על השמנה

פרופ' פרידמן זיהה את ההורמון לפטין, האחראי על ויסות משקל הגוף והשמנה. לפני מחקריו מעט מאוד היה ידוע על הרכיבים של המערכות הביולוגיות המווסתות משקל

פרופ' ג'פרי פרידמן, מגלה הורמון הלפטין האחראי על ויסות הרעב. צילום: קרן וולף

פרס וולף ברפואה לשנת 2019 יוענק השנה לפרופ' ג'פרי פרידמן מאוניברסיטת רוקפלר עבור ההורמון האחראי על ויסות משקל הגוף והשמנה.

אמש (ד') הוכרזו זוכי פרס וולף לשנת 2019 באירוע במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שר החינוך ויו"ר קרן וולף נפתלי בנט, פרופ' דן שכטמן מ"מ יו"ר מועצת קרן וולף וזוכה פרס וולף בעצמו, ומנכ"לית הקרן רעות ינון ברמן. חמשת הפרסים, בסך 100 אלף דולר בכל תחום (חצי מיליון דולר בסך הכל), יתחלקו השנה בין שבעה זוכים משלוש מדינות: ארה"ב, צרפת וישראל. הפרס יוענק לזוכים בסוף חודש מאי בטקס ממלכתי במשכן הכנסת בירושלים על ידי נשיא המדינה ויו"ר קרן וולף, שר החינוך.

קרן וולף מעניקה פרסים מדי שנה, מאז 1978, לאנשי מדע ולאמנים נודעים על הישגיהם למען האנושות ולמען יחסי ידידות בין העמים, בלי הבדל אזרחות, גזע, צבע, דת, מין או השקפה פוליטית. חתני הפרסים נבחרים על ידי ועדות פרסים בינלאומיות בנות שלושה חברים, כולם מלומדים ומומחים בתחומיהם.

פרס וולף ברפואה יוענק השנה לפרופ' פרידמן עבור זיהוי לפטין, ההורמון האחראי על ויסות משקל הגוף והשמנה. מוטציות בלפטין או בקולטן שלו גורמות להשמנת יתר מסיבית אצל יונקים וטיפול בלפטין הינו אפקטיבי בהשמנת יתר אצל מטופלים הסובלים מחסר בהורמון זה. לפני מחקריו של פרידמן, מעט מאוד היה ידוע על הרכיבים של המערכות הביולוגיות המווסתות משקל ורבים הטילו ספק בקיומן של מערכות כאלה בכלל.

המערכת האנדוקרינית שגילה פרידמן כוללת את ההורמון לפטין, את הקולטן שלו ונוירונים היפותלמיים חשובים המווסתים את התיאבון וחילוף החומרים. לפטין הוא אות אפרנטי במערכת המשוב האנדוקרינית הבסיסית וממלא תפקיד ביולוגי קריטי בשמירה על יציבות רקמת השומן. מוטציות בלפטין או בקולטן שלו גורמות להשמנת יתר מסיבית אצל יונקים וטיפול בלפטין מוביל לשיפור משמעותי בהשמנת יתר אצל מטופלים הסובלים מחוסר בהורמון זה.

לפטין גם מחבר בין שינויים בתזונה לתגובות סתגלניות במערכות פיזיולוגיות אחרות, עם השפעות ניכרות על הרגישות לאינסולין, פריון, תפקוד חיסוני ותפקוד נוירו-אנדוקריני. לפטין הוא כיום טיפול מאושר לחולים עם ליפודיסטרופיה כללית, מצב הקשור בסוכרת חמורה, וכמו כן הודגם שימוש אפשרי לטיפול בסוגי סוכרת נוספים, ולטיפול באל-וסת היפותלמי שהינו סינדרום של אי-פוריות בנשים.

למרבית המטופלים בעלי השמנת יתר יש רמות אנדוגניות גבוהות של לפטין המעידות שהם בעלי תנגודת ללפטין. לפני מחקריו של פרידמן, מעט מאוד היה ידוע על הרכיבים הספציפיים של המערכות הביולוגיות המווסתות משקל ורבים הטילו ספק בקיומן של מערכות הומאוסטטיות כאלה בכלל. גילויה של מערכת אנדוקרינית חדשה לגמרי המווסתת את משקל הגוף (כמו גם תהליכים רבים אחרים) היא תרומה עצומה וציון דרך חשוב ביותר בזכותו ראוי פרופ' פרידמן לפרס וולף ברפואה.

פרס וולף בכימיה ל-2019 יוענק לפרופ' סטיבן ל. בוכוולד מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, במשותף עם הפרופסור ג'ון פ. הרטוויג מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, על פיתוח של זרזים אשר שינו את אופן היצור של מולקולות של תרופות ובכך הובילו לפריצת דרך בבניית תרופות ובניית חומרים סיננטיים בכלל.

הזוכים האחרים בפרס וולף השנה: באדריכלות - האדריכל משה ספדיה,  בין היתר בזכות הפרויקטים מוזיאון יד ושם, טרמינל 3 בנתב"ג, העיר מודיעין, מרכז יצחק רבין בתל אביב, מתחם ממילא עם מלון מצודת דוד בירושלים; בחקלאות - פרופ' דוד זילברמן מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, עבור פיתוח מודלים כלכליים למתן מענה לסוגיות יסודיות בחקלאות, כלכלה ומדיניות.

בתחום המתמטיקה יוענק פרס לפרופ' גרגורי לאולר מאוניברסיטת שיקגו, על מחקריו רחבי היריעה ופורצי הדרך העוסקים בלולאות ובמסלולים אקראיים, ולפרופ' ז'אן פרנסואה לה גאל מאוניברסיטת אוניברסיטת פאריס-סאד אורסיי, על עבודותיו המעמיקות והאלגנטיות העוסקות בתהליכים סטוכסטיים.

נושאים קשורים:  פרס וולף ברפואה,  פרופ' ג'פרי פרידמן,  לפטין,  חדשות
תגובות