• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה איסור פרסום מוצרי עישון

נדחתה בקשת חברות הטבק לאפשר פרסום מוצריהן באינטרנט. אושר הסעיף להסתרת מוצרי טבק בפיצוציות

פיצוציה. צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה אתמול (ב') דיון נוסף לקראת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק להטלת איסור פרסום והטלת הגבלות שיווק שונות של מוצרי טבק וסיגריות כדי להביא לצמצום במימדי העישון. לדיון התייצבו לוביסטים רבים המייצגים חברות מסחריות. חלקם ניסה לעכב את אישור הצעת החוק.

למרות זאת אישרה הוועדה את הסעיף בהצעת החוק האוסר פרסום מוצרי עישון, למעט החרגה מצומצמת לגבי פרסומות בעיתונות המודפסת.

בדיון אמר ח"כ כבל: "אמנם יש אנשים שייפגעו מהחקיקה וייתכן שמטה לחמם עלול להישבר, אבל זה הרבה פחות משמעותי מאנשים שמתים כתוצאה מנזקי העישון".

ח"כ נאוה בוקר ציינה כי "בעלי 'פיצוציות' רבים ייפגעו מהחוק. להם אין לוביסטים. צריך לחשוב גם עליהם". ח"כ כבל העיר על כך: "הסעיף בחוק המחייב הסתרה של הסיגריות לא יפגע בהם".

מנכ"ל "ידיעות אחרונות", ינון אנגל, התייחס לפרסום המודעה של משרד הבריאות נגד עישון בצמוד לפרסום של חברות הטבק: "יש מצב בעבודת העיתון שאי אפשר להצמיד לפרסומת את מודעת האזהרה". בתגובה אמר ח"כ דב חנין כי "ויתור על מנגנון ההצמדה יהיה הרס האיזון שהממשלה אישרה".

ח"כ אורן חזן תמך בבקשת העיתונים וציין כי "אם הוחלט להחריג אותם, צריך לאפשר להם לחיות". במקביל הזהיר ח"כ דוד ביטן ממצב שבו כל תקציבי הפרסום של חברות הטבק יעברו לעיתונות המודפסת. במענה לכך העיר היו"ר כבל: "הוועדה תשקול בדיון הבא האם יש מקום לקבוע רף מסוים לפרסום מוצרי עישון".

נציג חברת דובק, דן פרידמן, ביקש לאפשר לחברה לפרסם מוצרים חדשים בלבד באינטרנט. בקשתו לא התקבלה.

היועץ המשפטי של חברת פיליפ מוריס, עו"ד דוד קינן, ביקש לאפשר לפרסם מוצרי טבק באתרי אינטרנט של החברה המוכרת אך ורק מוצרי טבק, בדומה לפרסום שמותר בחנויות שמוכרות רק מוצרי עישון. גם בקשתו נדחתה.

ח"כ מיקי רוזנטל: "אם המודעות בעיתונות המודפסת יהיו אחת ליד השנייה יצא שכרנו בהפסדנו. חברות הטבק יעשו קמפיין אפקטיבי יותר ממשרד הבריאות". הוא הציע לא לשים את המודעות זו לצד זו ואמר כי בצורה כזו יוכל משרד הבריאות לנהל קמפיין מצידו נגד העישון. על כך השיב ח"כ כבל: "אני מתכוון לעמוד בהתחייבות להחרגת העיתונות המודפסת. בישיבה הבאה תחליט הוועדה בעניין הצמדת המודעות. צריך לתת למשרד הבריאות את חופש הפעולה בעניין זה".

כמו כן ביקש התייחסות לחשש מזרימת כל תקציבי הפרסום של חברות הטבק לעיתונות המודפסת ודרש נתונים לישיבה הבאה.

למרות חילופי הדברים בדיון, אושר סעיף איסור הפרסום פה אחד. הוועדה החלה גם לדון באיסור הצגת מוצרי עישון למכירה באופן גלוי לעין, אולם בנושא זה עדיין לא נערכה הצבעה.

ח"כ כבל סיכם את הדיון: "המאבק שמנהלים כמה חברי ליכוד בעד הסוחרים, בעיקר סוחרי ירושלים משום מה, בטענה שלהסתרה יש קשר לירידה במכירות, מופרך מארץ המופרכים".

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק,  דובק,  "פיליפ מוריס",  חדשות
תגובות