• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

בית משפט פדרלי ל-FDA: לחייב פרסום אזהרות בריאות על קופסאות סיגריות

ארגונים רפואיים בתחום בריאות הציבור בארה"ב הצביעו על כך שעמדת ה-FDA עד כה "היא בגדר דחייה ללא כל סיבה הגיונית ומנוגדת לחוק"

אזהרות מצולמות על חפיסות סיגריות. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

בית משפט פדרלי בארה"ב הורה ל-FDA "להתקדם ביתר מהירות" ועד סוף ספטמבר להורות על חובת הופעתן של אזהרות בריאות גרפיות על גבי קופסאות הסיגריות. עד כה התחמק ה-FDA בהוצאת הוראה מחייבת זאת.

השופטת אינדירה טאלוואי מבית המשפט המחוזי במסצ'וסטס הורתה על הצו כשקיבלה את עמדתה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, אליה הצטרפו האיגוד לרפואת ריאות ועוד שישה ארגונים רפואיים בתחום בריאות הציבור המנהלים מאבק בנושא הזה. הארגונים הצביעו על כך שעמדת ה-FDA עד כה "היא בגדר דחייה ללא כל סיבה הגיונית" וגם מנוגדת לחוק. ארגוני הרופאים שיצאו במאבק לצמצום העישון דורשים שעל כל קופסת סיגריות תופיע תווית גרפית עם אזהרה ברורה שאיננה משתמעת לשתי פנים בדבר הנזקים הבריאותיים שהעישון גורם. כבר לפני כמעט עשור התקבלה החלטה להורות על החובה הזאת אבל היא לא התבצעה עד כה.

השופטת העניקה ל-FDA שלושה שבועות בלבד כדי "לבוא עם תכנית אופרטיבית סדורה ולהציג אותה בבית המשפט לא יאוחר מ-28 בספטמבר". על פי פסק הדין, על ה-FDA להציג לוח זמנים מפורט לביצוע הצו.

ב-2009, גוף המשמש רגולטור בכל הנוגע למניעת עישון במשפחה, על פי החוק לפיקוח על מוצרי טבק, קרא לחייב אזהרות גרפיות על קופסאות הסיגריות ואף קבע שעליהן לכסות את המחצית העליונה של חזית הקופסה וגם בגבה וכן שהאזהרה הבריאותית תופיע באופן בולט כדי 20% מכל מודעת פרסום. בעת שהוראה זאת פורסמה, ניתן ל-FDA לפרסם את הצו המחייב הסופי עד יוני 2011. אלא שרשות המזון והתרופות האמריקאית השעתה את הביצוע, בין השאר משום שנאלצה להתמודד מול לחצי תעשיית הסיגריות שהתנגדה למהלך המחייב. נוסח של צו ובו פירוט הביצוע הוכן, אבל חברות הסיגריות והטבק החלו להגיש תביעות משפטיות. שלושה שופטים בבית משפט לערעורים בבירת ארה"ב, וושינגטון די.סי פסקו ברוב של 1-2 כי חובת האזהרות הזאת "סותרת את התיקון הראשון בחוקה האמריקאית".

במרץ 2012, בתביעה נפרדת שנדונה, בית משפט לערעורים של המחוז השישי הפך את פסק הדין הקודם והורה על ביצוע צו שמחייב את הופעת תוויות האזהרה הגרפיות על קופסאות הסיגריות משום שהן "הגיוניות ובהתאם לעניין הציבורי והממשלתי למנוע את הולכת השולל של הצרכנים ולכן ההוראה היא בהתאם לחוקה".

שנה לאחר מכן הודיע ה-FDA שהוא מתכנן לפרסם צו חדש ובו פירוט התקנות המחייבות את הופעת האזהרות הגרפיות אבל לא ביצע זאת.

שישה ארגוני הרופאים שהגישו עתה את התביעה נגד ה-FDA ונאבקים כנגד תופעת העישון פרסמו לאחר פסק הדין הודעה משותפת לתקשורת שבה הכריזו כי השיגו "ניצחון גדול עבור בריאות האומה במאבק כנגד הטבק".

עוד נאמר בהודעת ארגוני הרופאים: "כיום האזהרות שמופיעות על גבי קופסאות הסיגריות מודפסות בצד הקופסה, נוסחן לא עודכן מאז 1984 והן למעשה לא נראות, כאשר נדרשת התקדמות גדולה יותר לצמצום העישון".

גוף ציבורי המנהל את המאבק הממוקד כנגד העישון בקרב ילדים ונוער בארה"ב מסר כי לפחות 122 מדינות וישויות משפטיות בעולם, בכלל זה אוסטרליה, קנדה, מקסיקו וניו זילנד, כבר הטילו את חובת תוויות האזהרה הגרפיות באופן בולט או שהן החלו בנקיטת הצעדים לקראת הטלת חובה זאת, בעקבות ממצאי שורת מחקרים שהצביעו על כך שאזהרות בולטות כאלו הן האפקטיביות ביותר כדי להציג את הסיכונים הבריאותיים שבעישון כאשר האזהרות כוללות גם תמונות ומלל, בולטות מאוד וצבעוניות.

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  ה-FDA,  אזהרת בריאות,  שיווק סיגריות,  חדשות
תגובות