• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

נתניהו חתם על צו האוסר על יבוא ושיווק הסיגריה האלקטרונית ג'ול

הצו למניעת יבוא ושיווק של סיגריית ג'ול, שהוגדרה כסכנה חמורה לבריאות הציבור, ייכנס לתוקף בעוד שבועיים. החברה מאיימת לעתור לבג"ץ

ראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו חתם אתמול (ג') על הצו למניעת יבוא ושיווק של הסיגריה האלקטרונית עתירת הניקוטין ג'ול (JUUL). הצו ייכנס לתוקף בעוד 15 יום. העונש שיחול על מפר הצו: שנת מאסר וקנס.

בהודעה של משרד הבריאות נמסר: "ההחלטה לאסור את יבואו ושיווקו של המוצר (JUUL), שמכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר, התקבלה בשל הסכנה החמורה לבריאות הציבור". ההחלטה היא למעשה היצמדות לתקן הקיים באירופה, המגביל את כמות הניקוטין שבמוצר. עוד נמסר כי הצו (נוסח מלא כאן) נחתם לבקשת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ועל פי המלצת הדרג המקצועי שבמשרדו.

הסיגריה האלקטרונית ג'ול, מוצר המזכיר בצורתו דיסק און-קי, מכילה כמות גדולה יחסית של ניקוטין. במחסניתה כמות ניקוטין השווה לזו שבחפיסת סיגריות רגילות - 59 מ"ג למ"ל נוזל מילוי. כמות זאת גם גדולה יותר מאשר ברוב הסיגריות האלקטרוניות בשוק. בארה"ב היא להיט, ומחזיקה עתה כ-60% משוק הסיגריות האלקטרוניות. רשויות בריאות הציבור מודאגות מאחר שהעישון שלה מוביל להתמכרות, בעיקר של בני נוער.

בשבועות האחרונים החלה ג'ול לשווק מוצריה בבריטניה. החוק שם אוסר על ריכוז ניקוטין הגבוה מ-20 מיליגרם ל-1 מיליליטר נוזל, ולכן היא משווקת שם במחסניות מופחתות ניקוטין, בשונה מהמחסנית הנמכרת בארה"ב וזאת כדי לעמוד בדרישת ההגבלה. בעקבות הצו, ההגבלה תחול למעשה גם בישראל. עדיין לא ברור מה יקרה אם אמנם יגיעו לארץ מוצרים מופחתי ניקוטין שהצו לא חל עליהם משום שבצו אין התייחסות לכך. בדיווח של חברת החדשות אמש נאמר כי עתה עולה חשש שיתפתח "שוק שחור" לגבי המוצר המקורי.

החברה היצרנית ניסתה להיאבק בהגבלת כמות הניקוטין במוצר אלא שלפני כשבועיים, לאחר שנערך לנציגי החברה שימוע, החליט משרד הבריאות, לאחר התייעצות עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואנשי המקצוע במשרד, להגביל את שיווק המוצר עתיר הניקוטין.

לפני כשלושה חודשים כתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי מכתב לליצמן שבו הבטיח לבחון אם ניתן לאסור שיווק ומכירה של הסיגריה האלקטרונית ג'ול מבחינה משפטית. "קראתי בעיון את עמדת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות בדבר הנזקים הבריאותיים הכרוכים בשימוש במוצר שבנדון ואנו שותפים כמובן לעמדתכם בדבר הצורך למצוא פתרון מיידי לסוגיה זאת במטרה לצמצם את הנזקים האמורים", נאמר במכתבו של עו"ד נזרי.

אלא שנזרי גם מזכיר שבג"ץ פסל בהחלטה קודמת את החלטת משרד הבריאות לאסור שיווקן של סיגריות אלקטרוניות בישראל משום שאין חקיקה בנושא זה. לכן, הסביר במכתבו, הדרך לפסילת השימוש בסיגריות המסכנות את הבריאות תהיה במסגרת השלמת הליך חקיקה להסדרת הייצור והשיווק של סיגריות אלקטרוניות.

הג'ול הושקה לפני כשנתיים בארה"ב והיא להיט בעיקר בקרב הנוער. הערכה: משתמשים בה או ניסו אותה עד כה, רק בארה"ב, יותר משני מיליון תלמידי חטיבת ביניים ותיכון. החברה טוענת בכל הזדמנות כי מאז ההשקה גדלו מכירותיה ב-700%.

במהלך השימוע שנערך לחברה בארץ מסרו נציגיה כי היא אוסרת מכירת סיגריה זאת לקטינים וערכה מבצעים לאיתור מוקדי מכירה שעוברים על האיסור הזה.

בשעתו צוטט פרופ' הרולד פרבר, מומחה לרפואת ילדים מטקסס, שאמר לתקשורת האמריקאית: "מאחר שהסיגריות האלקטרוניות עדיין חדשות יחסית, לא חלף מספיק זמן כדי שיהיו תוצאות של מחקרים שיצביעו על ההשפעות ארוכות הטווח של שאיפת אדים מסיגריות אלו. לגבי נזקי עישון של סיגריות בעירה (טבק) נערכו כבר מחקרים במשך 30 שנה. אבל ידוע בוודאות שלניקוטין, שהוא סם, השפעות בריאותיות לא טובות במיוחד על נוער. הרעלן בניקוטין משבש את התפקוד התקין של מערכת העצבים ועלול לשנות את הרכב החומרים הכימיים במוח".

חברת ג'ול פרסמה אמש את התגובה הבאה ובה איימה בהגשת עתירה לבג"ץ: "אנו משתוממים נוכח ההחלטה המונעת ממיליוני ישראלים אלטרנטיבה מזיקה פחות מעישון טבק הגורם לסרטן. משרד הבריאות פועל נגד האינטרס הציבורי כאשר הוא מתיר גישה למוצרים מסרטנים, במקום לאשר גישה למוצר המשפר את חייהם של מיליוני בני אדם מסביב לעולם. ההחלטה שהתקבלה היא צעד מסוכן מצד משרד הבריאות כנגד ציבור המעשנים. השלכותיה ייבחנו בבג"ץ בקרוב. כל אזרח במדינה צריך היום לחשוב מדוע ראשי משרד הבריאות מתירים מכירת סיגריות ומוצרי טבק מסרטנים, אך מונעים מכירת מוצר מתקדם שהוכח כאלטרנטיבה מזיקה משמעותית פחות כנגד עישון טבק".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, היוזם את החוק האחר בנושא העישון – להגבלת, שיווק ופרסום מוצרי טבק, הגיב: "ברכות לסגן שר הבריאות ליצמן על חתימתו על הצו המגביל שיווק הסיגריה האלקטרונית ג׳ול. מצפה שגם את החוק שלי ושל חברי ח"כ יהודה גליק, המגביל פרסום ושיווק של כל מוצרי הטבק, נעביר בהקדם במושב החורף של הכנסת ושהחוק יחול גם על סיגריות אלקטרוניות נוספות".

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן מסרו כי הם מברכים על החלטת משרד הבריאות לאסור שיווק של סיגריות המכילות תכולת ניקוטין גבוהה, בהתאם להנחיה האירופית. בהודעתם נמסר כי "סיגריית הג'ול מהווה סכנה חמורה לבריאות הציבור לאור המאפיינים שלה האטרקטיביים במיוחד למשיכת בני נוער וצעירים לעולם ההתמכרות למוצרי ניקוטין/טבק מזיקים וממכרים. מאפיינים אלה כוללים גם טעמים מושכים ויש לאסור כליל שיווק מוצרי טבק/ניקוטין בטעמים, כמומלץ בעולם.

"יחד עם זאת, צעד זה הוא חלקי בלבד. השוק הישראלי נותר פרוץ לחדירת מוצרי טבק וניקוטין חדשים ואין כלל הגנה על הציבור מפני מוצרים חדשים ומפני סיגריות אלקטרוניות. ממשלת ישראל, ובפרט שרי הבריאות והאוצר, צריכים לפעול בנחישות ליישם במלואה את אמנת הפיקוח על הטבק ואת החלטת הממשלה מ-2011 ולפעול באופן כוללני להגנה על בריאות הציבור. באופן מיידי יש צורך להשוות את המס על כל המוצרים בכלל ועל טבק לגלגול בפרט, וכן להעביר את החוק לאיסור פרסום מוצרי טבק ולהחילו על כל סוגי מוצרי הטבק והניקוטין".

בעקבות הצו שהוצא לג'ול, ציינו במיזם למיגור העישון כי "הצו בעניין סיגריית ה-JUUL הוא הוכחה לכך שכשמשרד הבריאות מעוניין לנקוט בצעדים אפקטיביים נגד שיווק מוצרים מזיקים, הוא יודע לעשות זאת".

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם, מסרה: "מצער שזהו החריג לכלל וכי הכלל הוא היעדר רגולציה כוללת לתכולתם של מוצרי טבק. כדי להגן על בני הנוער והצעירים ממוצרים ממכרים ורעילים, נדרש לפקח על כלל מרכיבי תכולת מוצרי העישון ולא רק על סיגריית ה-JUUL: בסיגריות, בטבק לגלגול, בטבק לנרגילה ובסיגריות האלקטרוניות למיניהן. לשם כך, נדרש מתן סמכות בחקיקה לשר הבריאות לפקח על מוצרי העישון על פי תכולתם ובהתאם לסטנדרטים שייקבעו על ידו, ולאפשר לו לקיים בדיקות בקרה ובמידת הצורך להוציא צווי איסור שיווק ויבוא למגוון המוצרים שאינם עומדים בסטנדרטים".

נושאים קשורים:  ג'ול,  צו איסור יבוא ושיווק,  Juul,  סיגריות אלקטרוניות,  המאבק בעישון,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  חדשות,  ניקוטין
תגובות
אנונימי/ת
22.08.2018, 19:08

ברור. סגריות רגילות זה "בריא" מאוד. זה מכשיר שגומל מנזקי הבערה שיש בסגריות. שר הבריאות מגן על פיליפ מוריס ושר האוצר על מגלגלי הטבק. לא שימנו אותם מספיק כמו שאייקוס עשתה.

אנונימי/ת
22.08.2018, 20:47

סיגריה אלקטרונית בטוחה ב-95% יותר מסיגריה רגילה.
הניקוטין אינו חומר מזיק, הוא ממכר אך לא יותר מאלכוהול.
החלטה חסרת הגיון

הי. כותרת הכתבה סותרת את התוכן. לא נחתם צו איסור אלא צו הגבלה, זה אחד.
שניים. במידה ויוכח מדעית שהסיגרייה פחות מזיקה מעישון סיגרייה רגילה אז כן מן הראוי לבחור "הרע במיעוטו"
שלישית, אלוהים בשמיים יגמול לכול אדם שמטרתו להזיק לבני נוער באשר הם!
לא רוצה לדמיין הורים המתייסרים למראה בנם/ בתם שניזוקו מכול רע!!
אלוהים שמור על ילדינו- מאור לבינו!
השתשמע ממני!?
סאאידה

אנונימי/ת
23.08.2018, 09:28

הכל רעל והגרוע שזה פוגע בילדים שלנו