• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

חברות הטבק ניצחו: ועדת השרים לחקיקה דחתה ההצבעה על החוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק

"מדוב בחציית קו אדום מסוכן של שירות ממשלתי עבור טייקוני הטבק", אמר ח"כ איתן כבל, החתום עם ח"כ יהודה גליק על הצעת החוק שאומצה רשמית על ידי משרד הבריאות ונחשבת לחשובה ביותר בשנים האחרונות בתחום המאבק בעישון

ח"כ חיים כבל. מאבק בעישון וביטחון תזונתי. צילום: פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה דחתה אתמול (א') את ההצבעה על החוק להגבלת פרסומות ושיווק של מוצרי טבק. הצעת החוק הוגדרה כחשובה ביותר בשנים האחרונות בתחום המאבק בעישון, והחלטת ועדת השרים, כך דיווח עליה "דה מרקר", היא בגדר ניצחון לתעשיית הטבק על פני האינטרס הציבורי.

החלטת ועדת השרים ספגה ביקורת קשה מצד ח"כים ואישי ציבור שהיו מעורבים באחרונה במאבק נגד העישון. בכך, מסר "דה מרקר", נראה כי ועדת השרים גזרה למעשה את דינה של הצעת החוק, שכן בשבוע הבא לא אמורה הוועדה להתכנס שוב ומושב הקיץ של הכנסת מסתיים בעוד כשבוע וחצי.

הדיון בוועדת השרים לחקיקה אמור היה להיות תחנה פורמלית בדרך להצבעה על החוק לקריאה ראשונה. ועדת הכלכלה של הכנסת כבר אישרה אותה. ההצעה שעליה חתומים חברי הכנסת איתן כבל (העבודה) ויהודה גליק (הליכוד), אומצה רשמית על ידי משרד הבריאות.

בין השאר מוצע בה להטיל איסור פרסום מוחלט של טבק וסיגריות אלקטרוניות, למעט בעיתונות המודפסת; איסור להצגה בפומבי של מוצרי טבק, גם במרכז חנויות הדיוטי פרי; הכפפה של הסיגריות האלקטרוניות - שהיום לא חלה עליהן רגולציה - להגבלות החלות על טבק; חובת פרסום תכולת הסיגריות על ידי היצרניות. ההצעה מבוססת ברובה על החלטת ממשלה לאחר שישראל גם אימצה את האמנה הבינלאומית נגד עישון. ניסיון להעביר הצעת חוק זאת בעבר נכשל בלחץ תעשיית הטבק.

ח"כ כבל (יו"ר ועדת הכלכלה) הגיב על החלטתה של ועדת השרים: "ממשלת ישראל מכורה, נמכרה ועובדת עבור חברות הטבק. הממשלה לא התכוונה ולא מתכוונת לאשר את החוק. דחיית חוק פרסום מוצרי עישון בוועדת השרים, לאחר שכבר עבר בוועדת הכלכלה לקריאה ראשונה, היא חציית קו אדום מסוכן של שירות ממשלתי עבור טייקוני הטבק. 8,000 אנשים מתים מדי שנה בישראל מעישון. הילדים של כולנו ימשיכו לשמוע, בזכות הממשלה, כמה עישון זה עניין אופנתי ו-Cool. הממשלה ממציאה תירוצים שונים, כשתוך כדי כך דורסת ברגל גסה את הכנסת. אוי לאותה בושה. שרת המשפטים ושר הבריאות זה אות קלון על מצחכם".

תגובת ח"כ גליק: "בצעד חצוף, חסר עמוד שדרה ובמפגן של חוסר משילות, ועדת השרים, בראשות השרים איילת שקד ויריב לוין, דחתה את הדיון על הצעת החוק המהפכנית לאיסור פרסום מוצרי טבק שאושרה בהכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה ונתמכת על ידי משרד הבריאות. ועדת הסריסים לחקיקה, המסרסרת את פעילות הכנסת, שוב מתייחסת לפעילות הכנסת בזלזול, מקדשת את השיקולים הפוליטיים ואת הכניעה לחברות הטבק במשחק מכור. כך היא פוגעת בבריאות הציבור".

האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והמיזם למיגור העישון, הגיבו על החלטת ועדת השרים: "דחיית הדיון בהצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק תוביל לחשיפת ישראלים נוספים לנזקי העישון הממכר והממית. אנו קוראים לוועדת השרים לענייני חקיקה להשלים בדחיפות את הדיון בהערות ולהעלות את ההצעה לדיון חוזר כבר ביום ראשון הקרוב לפני היציאה לפגרה. מדובר בהצלת חיים!".

נושאים קשורים:  המאבק בעישון,  ועדת השרים לחקיקה,  חוק להגבלת פרסומות ושיווק של מוצרי טבק,  חדשות
תגובות