• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

עתירה לבג"ץ: לחייב את כחלון להשוות את המס על טבק לגלגול למס על הסיגריות

שר האוצר כחלון אינו מעלה את המס על טבק לגלגול בטענה שהוא דואג לשכבות החלשות, צרכניות הטבק העיקריות של המוצר. המיזם למיגור העישון: "המחיר הנמוך מפתה צעירים להצטרף למעגל המעשנים הקטלני"

שר האוצר משה כחלון. התחייב לפתור את העניין בתוך שבוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

המיזם למיגור העישון הגיש אתמול (א') עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר כחלון. העותרים דורשים שהשר ינמק מדוע איננו משווה את מסי הקנייה המוטלים על טבק לגלגול לאלה המוטלים כיום על סיגריות רגילות, כך מדווח "דה מרקר".

השר כחלון ממשיך להתעקש שלא להעלות את המס בטענה שהוא דואג לשכבות החלשות שהן הצרכניות העיקריות, אם לא היחידות, של טבק לגלגול. גורמי המקצוע במשרד האוצר סבורים שיש להשוות את המס.

העתירה הוגשה על ידי עו"ד אפי מיכאלי. צורפה לה חוות דעת כלכלית המצביעה על נסיקה בצריכת טבק לגלגול, בכלל זה בידי צעירים ונוער, כתוצאה מהמס הנמוך בהשוואה לזה המוטל על סיגריות רגילות.

בדיווח נמסר כי חוות הדעת הוכנה על ידי הכלכלנים ד"ר מאיר אמיר ומיקי גור. במסמך מודגש כי הפער העצום שבין המס על סיגריות לבין זה המוטל על טבק לגלגול יוצר עיוות קיצוני. בעוד שמס הקנייה על חפיסת סיגריות ב–2016 היה 19.5 שקל, מס הקנייה על טבק לגלגול עבור כמות טבק זהה היה 6.3 שקלים בלבד. המחיר לצרכן של סיגריה מוכנה גבוה פי שניים ממחיר סיגריה מגולגלת באותו גודל. התוצאה,  מדווח "דה מרקר": בתוך עשור עלתה צריכת הטבק לגלגול פי 99.

בעתירה נאמר כי המיזם הציבורי למיגור העישון פנה לשר האוצר כחלון בדרישה להעלות את המס אך לא נענה ולכן נעשתה הפנייה לבג"ץ. העותרים הציגו לבית המשפט  בפנייתם שורה ארוכה של הוכחות ותימוכים מקצועיים לצורך הדחוף בהשוואת המס. למשל, עמדת משרד הבריאות לפיה מחיר גבוה ואחיד על כלל מוצרי הטבק עשוי לתמרץ צרכנים לא להתחיל לעשן או להפסיק לעשן עקב העלויות הכרוכות בכך.

גם משרד האוצר מצביע על עיוות המס. בדו"ח מנהל הכנסות המדינה ממסים ל-2016-2015 שפורסם באחרונה צוין ש"טבק לסיגריות נהנה מהטבת מס הנעה בין תשעה שקלים ל-15 שקל לחפיסה, וביטול העיוות היה מוסיף בין 430 מיליון ל-700 מיליון שקל להכנסות המדינה ממסים, בהנחה של אי-שינוי בהתנהגות".

כן מציגים העותרים מחקרים שהצביעו כי מיסוי הוא אמצעי אפקטיבי במלחמה נגד העישון וארגון הבריאות העולמי ממליץ באופן קבוע על הטלת מסים כאמצעי להקטין את צריכת מוצרי העישון. המלצה זאת מעוגנת באמנה בינלאומית לפיקוח על טבק שישראל חתומה עליה מאז 2005.

בעקבות עתירה קודמת  נגד שר האוצר שהגישו המיזם והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת נגד סירובו להטיל מס על סיגריית ה-IQOS ("אייקוס"), המבוססת על אידוי תערובת טבק וניקוטין ולא על בעירה, אולץ השר לחתום על צו להשוואת המיסוי של "אייקוס" לסיגריות.

בדיווח נמסר כי  שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, אמרה: "המס הזה הוא מציל חיים. הדרישה להשוואת המס ממוקדת בבני הנוער והצעירים כיוון שהמחיר הנמוך מפתה אותם להצטרף למעגל המעשנים הקטלני".

השר ומשרדו לא הגיבו.

נושאים קשורים:  טבק לגלגול,  בג"ץ,  המיזם למיגור העישון,  חדשות,  מס על מוצרי טבק
תגובות
אנונימי/ת
25.06.2018, 09:54

מי שאין לו כסף שלא יעשן. כך יהיה גם יותר בריא וגם יותר עשיר