• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לאיסור פרסום ומגבלות על מוצרי טבק

ההצעה כוללת שורה ארוכה של צעדים מרחיקי לכת ביחס לפרסום ושיווק מוצרי עישון. חברות הסיגריות ורשות שדות התעופה של חנויות הדיוטי פרי מתנגדות מחשש לפגיעה כלכלית

חנות דיוטי פרי בנתב"ג. מידוף נסתר ומרוחק לסיגריות. צילום: משה שי, פלאש 90

הצעת החוק לאיסור פרסום של מוצרי עישון וטבק אושרה ביום חמישי לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה של הכנסת. הצעת החוק אוסרת למעשה גם מכירה של הסיגריה עתירת הניקוטין ג'ול ועישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים. חברות הסיגריות ייאלצו לפרסם את רשימת הרעלים שבסיגריות.

ההצעה כוללת שורה ארוכה של צעדים מרחיקי לכת ביחס לעישון: יורחב איסור פרסום מוצרי הטבק והסיגריות האלקטרוניות לכלל סוגי הפרסום, למעט עיתונות מודפסת. ייאסר גם פרסום סיגריות באינטרנט, קידום מכירות באירועים ופרסום סמוי. לגבי העיתונות המודפסת, נקבע שכנגד כל מודעת פרסום של חברת טבק או סיגריות, החברה המפרסמת תחויב לממן גם פרסום מודעה בגודל זהה נגד עישון, שהתוכן שלה ייקבע על ידי משרד הבריאות. גודל האזהרה על גבי מודעת הפרסום יוכפל מ-5% ל-30% משטח המודעה.

כמו כן, יחול איסור להצגת סיגריות בחנויות ובדיוטי פרי. חנויות, פיצוציות ורשתות שיווק לא יוכלו להציג את הסיגריות באופן בולט, אלא להחזיקן במקום מוסתר מהעין ולמכור אותן אך ורק לבקשת המעשן ולא ביוזמת המוכר. איסור זה יחול גם על חנויות הדיוטי פרי שבהן מוצגות הסיגריות במרכז החנויות. הסיגריות בדיוטי פרי יימכרו, נקבע בחוק, בחנות נפרדת ומרוחקת.

בדיון ניסתה נציגת רשות שדות התעופה לשכנע את חברי הכנסת להחריג את הדיוטי פרי מהחוק, איימה כי "תקציב רשות שדות התעופה ניזון מהכנסות מסחריות וזו תהיה פגיעה כלכלית בהכנסותיה", אלא שבתגובה לכך בתגובה לכך אמר ח"כ איתן כבל (שיזם את הצעת החוק עם ח"כ יהודה גליק): "אז תפנו לשר האוצר". הסעיף בהצעת החוק עבר כפי שהוא.

על פי הצעת החוק, כמות הניקוטין שבסיגריה אלקטרונית תוגבל למקסימום של 20 מ"ג ניקוטין למיליליטר נוזל מילוי - כפי שנקבע בצו האירופי. לכך תהיה השפעה על המוצר החדשני מעורר המחלוקת "ג'ול", שכמות הניקוטין במכלו היא 59 מ"ג למיליליטר.

"דובק": חובת הדיווח "תהרוס את דובק"

נציגי "ג'ול", שהופיעו לדיון בוועדה, הביעו התנגדות וטענו כי מדובר בחוק פרסונלי. חברי הכנסת לא השתכנעו. נקבע שהאיסור לעשן במקומות ציבוריים חל גם על סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי למיניהם – כלומר גם כאלה שהרגולציה מטעם משרד הבריאות עדיין לא חלה עליהם. מבחינת המדינה, אידוי פאסיבי כמוהו כעישון פסיבי.

חברות הטבק יחויבו לפרסם את רשימת המרכיבים והרעלים שבסיגריות. נציג יצרנית הסיגריות דובק הביע התנגדה וטען שחובת הדיווח "תהרוס את דובק" כי היא מטילה על החברה נטל כלכלי לא סביר. חברי הכנסת דחו נימוק זה על הסף. יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ כבל השיב: "עמדתך לא מתקבלת".

חברת הטבק פיליפ מוריס, שרוב הסיגריות שלה נמכרות בישראל, בחרה לתקוף את הוועדה ואת הצעת החוק: "אנו תומכים בהקשחת הרגולציה על מוצרי טבק הכוללים שריפת טבק ובלבד שתאפשר גישה למעשנים בגירים למידע אודות חלופות טובות יותר עבורם", מסרה החברה. בשנתיים האחרונות החברה מנסה להחדיר לשוק בישראל ובעולם את הסיגריה החדשה "אייקוס", המבוססת על חימום טבק.

"באופן אבסורדי", נמסר בהודעתה, "בהתאם להצעת החוק הנוכחית, אפילו מעשנים בגירים המסכימים ומבקשים לקבל מידע על אלטרנטיבות קיימות המזיקות פחות מסיגריות, לא יוכלו לקבל מידע כזה. צעדים אלה ממשיכים לפגוע במאות אלפי מעשנים בגירים בישראל, אשר לראשונה מוצעת להם אלטרנטיבה במקום המשך עישון סיגריות".

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, הגיב: "חברות הטבק ממשיכות לנסות ולרמות את הציבור. חובתן לספק מידע על מוצריהן הקטלניים בדרך שהציבור יבין אותו - כלומר לפרסם תמונות הממחישות את נזקי העישון גם בישראל, כפי שנעשה ביותר מ-100 מדינות בעולם".

ארגוני המאבק בעישון: "המלאכה עדיין לא הושלמה"

האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון  בהסתדרות הרפואית והאיגוד למקדמי ומחנכי בריאות, הגיבו על החלטת הוועדה: "אנו מברכים את ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל בסיוע ח"כ יהודה גליק, על צעד ענק קדימה באישור החוק בקריאה ראשונה. אנו מברכים על הכללת כל מוצרי העישון והאידוי בחוק, את איסור הפרסום באמצעים הדיגיטליים ואת האיסור על פרסום והצגה בנקודות המכירה.

"עם זאת, אנו מצרים על כך שהחוק עדיין לא כולל איסור פרסום גורף ומתיר פרסום בעיתונות המודפסת, כמו כן איננו כולל עדיין אזהרות מצולמות. המלאכה בנושא הזה לא הושלמה. אנו מקווים למקצה שיפורים מהיר ומדגישים כי ללא שלבי החקיקה הבאים, מדינת ישראל נשארת הרחק מאחורי למעלה מ-100 מדינות בעולם שאיסור כזה הונהג אצלן".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שבירך על אישור הצעת החוק האוסר פרסום מוצרי עישון ועל הטלת מגבלות למכירה, אמר: ״אני שמח שהצעת החוק אושרה בתמיכת משרד הבריאות. העישון הורג ואנו נמשיך במאבק למניעת נזקי העישון בכל דרך שהיא". עוד אמר ליצמן: ״הצעת החוק המשותפת לוועדת הכלכלה ולמשרד הבריאות שאושרה לקריאה ראשונה תשנה מהיסוד את הרגלי העישון בישראל ותביא להורדה במימדי תופעת העישון בדגש על אוכלוסיות שבהן שיעור העישון כיום גבוה במיוחד״.

מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: ״אנו בהחלט שבעי רצון מכך שהוועדה הכלילה את הפרק המחיל איסורים על סיגריות אלקטרוניות כחלק מכלל המגבלות החלות מעתה על מוצרי טבק וכן קיבלה את הצעתנו לאיסור מוחלט של שיווק סיגריות אלקטרוניות עם תחולת ניקוטין העולה על 20 מ״ג למיליליטר".

נושאים קשורים:  המאבק בעישון,  פרסום מוצרי טבק,  סיגריות אלקטרוניות,  ג'ול,  חדשות,  דובק,  "פיליפ מוריס",  דיוטי פרי,  חברות סיגריות
תגובות