• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

ניצחון לארגוני רופאים בארה"ב במאבק נגד סיגריות אלקטרוניות בטעמים

במשאל שנערך בקרב תושבי סן פרנסיסקו ניתן גיבוי להחלטת המחוקקים המקומיים לאסור באופן מוחלט את מוצרי הטבק הממכרים, המכילים טעמים שנועדו למשוך מעשנים צעירים

סיגריות אלקטרוניות בטעמים. מפתות וממכרות

ארגוני הרופאים הגדולים בארה"ב – החברה האמריקנית לסרטן (ACS), התאגדות רופאי הלב (AHA), התאגדות רופאי הריאה (ALA) - יחד עם הקרן הציבורית לפעולת מניעת עישון בקרב ילדים (Tobacco Free Kids Action Fund), רשמו בסוף השבוע ניצחון במאבקם נגד העישון. זאת, לאחר שבמשאל שנערך בקרב תושבי סן פרנסיסקו ניתן גיבוי להחלטת המחוקקים המקומיים, לאסור באופן מוחלט את מוצרי הטבק החדשים המכילים טעמים שנועדו למשוך מעשנים, במיוחד צעירים, לנסותם וכך להתמכר להם.

האיסור, שייכנס לתוקף בימים הקרובים וחל על מכירת המוצרים הנ"ל, נחשב למהלך המחמיר ביותר שנעשה עד כה בארה"ב נגד עישון. התקנה המחייבת נושאת את השם Proposition E והוא רומז שהיא חלה גם על סיגריות אלקטרוניות.

מה שמעניין לא פחות: המצביעים במשאל – הליך מחייב בסן פרנסיסקו לשם אישור סופי של חוק מקומי – לא התפתו ל"בליץ" פרסומי נרחב שביצעה בעיר ענקית מוצרי העישון והטבק חברת R.J. Reynolds Tobacco, שהשקיעה 12 מיליון דולר במסע הפרסום והציפה את העיר באלפי מודעות ופרסומות בטכנולוגיות מדיה חדשנית בארבע שפות.

מוצרי הטבק והעישון שהתקנה תחול עליהם יהיו, בין השאר, מכלי נוזל לסיגריות הפועלות על טכנולוגיית אידוי ולא על בעירה, כאשר נלווים לחומר שבמכל טעמי סוכריות ואחרים וכן על אריזות שמכילות טעמי מיצי פירות ומנטול.

גורמי הרפואה בארה"ב מקווים שהאיסור ישמש מודל עבור ערים וקהילות אחרות ברחבי ארה"ב.

במשאל המצביעים שציפו כי התוצאה בו תהיה צמודה מאוד, 68% תמכו בהטלת האיסור לעומת 32% שהיו בעדו. הם השתכנעו מעמדת המתנגדים שבין השאר הזהירו כי מתן אישור למכירת מוצרים אלה יוליד סחר בלתי חוקי בשוק שחור.

שער הכניסה להתמכרות לעישון: סיגריות בטעמים

אף על פי שסיגריות אלקטרוניות, ובכלל זה אלו שמבוססות על אידוי, מוגדרות על ידי היצרניות כאמצעי לצמצום העישון, התברר כי הורים לילדים ובני נוער, ארגונים העוסקים בבריאות הציבור וגם גורמי רגולציה פדרליים, הביעו דאגה עמוקה וחששות לאחר שכמה מחקרים שנעשו באחרונה הוכיחו שסוגים אלה של מוצרי עישון הם "שער הכניסה" להתמכרות לעישון במיוחד בקרב בני עשרה. סיגריות אלקטרוניות (E-Cigarettes) – שם כולל למוצרים החדשים - נותנים למשתמשים "מהלומה רבת עוצמה של ניקוטין", אולם ללא התערובת של חומרים נוספים רעילים שמכילות סיגריות הבעירה הקונבנציונליות.

דוברת ה-AHA, הקרדיולוגית ד"ר מליסה וולץ', אמרה כי "בעקבות החלטת המצביעים יש תקווה שמדובר בצעד ראשון לקראת סיום מכירות של מוצרי עישון בטעמי סוכריות ואחרים הגוררים משתמשים להתמכר לטבק, ובמיוחד מפתים כך את הדור החדש של אנשים צעירים".

כל הגופים הרפואיים והאחרים התומכים באיסור מצביעים על כך שכ-7,000 מוצרי עישון ובעיקר אלה הכוללים טעמי לוואי כמו טעם של מסטיק, וופל או עוף צלוי, קוסמים לצרכנים הצעירים ומפתים אותם.

על האיסור בסן פרנסיסקו החליטו עוד לפני שנה ופה אחד נציגי התושבים ב-Board Of Supervisors והוא נכנס לתוקף באפריל, אלא שאז פתחה חברת "ריינולדס" במסע פרסום נרחב למוצר בשם Vuse וכן לסיגריות מנטול וכך התניעה קמפיין שבו דרשה לעצור את הפעלת האיסור עד שיתקבלו תוצאות המשאל העירוני. באופן מפתיע, יצרנית התקני האידוי Juul, שהמטה שלה ממוקם בסן פרנסיסקו, לא השמיע קול במחלוקת שפרצה בנושא הזה ובעקבות תוצאת המשאל, סירבה להגיב עליו.

קואליציית הארגונים הרפואיים שניהלה את "המלחמה" על דעת הקהל בסן פרנסיסקו השקיעה בו 2.3 מיליון דולר, כאשר 1.8 מיליון מזה הם תרומה אישית מראש עירית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג.

בהגיבו לתוצאות המשאל, אמר בלומברג: "לא חשוב כמה כסף יכולה להוציא תעשיית הטבק ומוצרי העישון על מודעות שמטעות את הציבור, התוצאות מוכיחות שהיא יכולה גם להיות מנוצחת ולהפסיד. תוצאות המשאל חייבות לעודד ולחזק ערים נוספות בכל רחבי ארה"ב לפעול נגד עישון".

זינוק בשיעור התמותה הקשורה לעישון

ארה"ב מפגרת אחרי מדינות אחרות בכל הנוגע לרגולציה על סיגריות מנטול שמכירותיהן שגשגו באופן חד בסן פרנסיסקו ובמיוחד בקרב בני מיעוטים. לא מעט ארגונים הביעו דאגה מהמצב זה. הם טענו כי תוצאות העישון של סיגריות אלו ואחרות הזניקו באורח לא פרופורציונלי את שיעור התמותה הנקשרת לעישון. בקנדה, למשל, איסור מכירת סיגריות אלו נכנס לתוקף בסתיו שעבר ובאיחוד האירופי הוא ייכנס לתוקף ב-2020. ה-FDA הטיל עוד ב-2009 איסור על סיגריות המכילות טעמים כמו שוקולד, קינמון ווניל אבל לצד זה הודיע ש"יבדוק את נושא סיגריות המנטול".

יחד עם ההודעות שיצאו מה-FDA על כוונתו לנקוט באמצעים נגד כל המוצרים הללו, למעשה ניתנה ליצרנים האפשרות להמשיך לשווק אותם. בשיקגו, בניו יורק ובפרובידנס (רוד איילנד) הגבילו את מכירת הסיגריות  הממכרות הללו ל"חנויות מוצרים לבגירים בלבד". ערים אחרות נכנעו ללחצי החברה היצרנית ולמרות שגם בהן הוטלו הגבלות שונות, הפעלתן מתעכבת עקב התגובה של החברה ואיומיה. היא אמנם הובילה את המסע התקשורתי הרעשני שכלל התקפות נגד ההגבלות, חברות טבק ועישון נוספות הצטרפו אליה, אולם מבלי שקולן נשמע באופן יחידני.

אגב, בין המתנגדים לאיסור מועצת חנויות המכולת המייצגת בסן פרנסיסקו יותר מ-400 חנויות ומי שייפגע מהאיסור יהיו בעיקר בעליהן ממוצא ערבי, סיקי ואסיאתי.

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  סיגריות בטעמים,  החברה האמריקנית לסרטן (ACS),  התאגדות רופאי הלב (AHA),  התאגדות רופאי הריאה (ALA),  משאל תושבים,  חדשות,  סיגריות מנטול
תגובות