• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

חברות הטבק יחויבו לדווח לציבור על הרכב החומרים הרעילים בסיגריות

משרד הבריאות יסתפק בחובת דיווח על תכולה ואין בכוונתו לפקח על התכולה, הפליטה והרישוי של מוצרי טבק. מנכ"לית מיזם מיגור העישון: "חובת הדיווח היא רק השלב הראשון"

חובת דיווח על תכולת מוצרי טבק (צילום: אילוסטרציה)

חברות הטבק יחויבו לדווח לציבור על הרכב הרעלים שבסיגריות. החובה הזאת, שתוטל על יצרניות ועל יבואי מוצרי הטבק לרבות סיגריות הפועלות באידוי, דורשת מהם לפרט את החומרים הנפלטים לאוויר תוך כדי השימוש בהם. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע על כך בשבוע שעבר במענה לפניית המיזם למיגור העישון.

"דה מרקר", המדווח על כך הבוקר (ד'), מסר כי מנכ"לית המיזם שירה כסלו כתבה בפנייתה לליצמן: "בשלו התנאים לפעול לכינונה של סמכות מפורשת בחוק שתאפשר הגבלה או מניעת יבוא, שיווק או הפצה של מוצרי עישון, טבק וניקוטין על בסיס תכולתם".

אלא שסגן השר הבהיר, ציין העיתון, כי משרד הבריאות יסתפק בחובת דיווח על תכולה ואין בכוונתו לפקח על התכולה, הפליטה והרישוי של מוצרי טבק. ההסבר לכך, על פי הדיווח: "משמעויות האסדרה הן הצורך בהקצאה משמעותית של תקני כוח אדם מקצועי, רכישה או פיתוח יכולות מעבדתיות לצורך בדיקה ואימות, הקמת תשתית מחשובית למאגרי מידע, גיבוש תקינה ועוד. וכל זאת מול תועלות המוטלות בספק מבחינת קידום בריאות הציבור בהקשר לשימוש במוצרי טבק וניקוטין, במיוחד בהתחשב בכך ש-90% מהסיגריות, כל הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי טבק נוספים מיובאים לישראל כמוכנים לצריכה".

בישראל, אין עד כה פיקוח ממשי או אפילו חובת דיווח על תכולת מוצרי טבק בניגוד למדינות רבות ובהן ארה"ב, אוסטרליה, קנדה ומדינות האיחוד האירופי. החוק בישראל מתייחס למוצרים אלה כאל מוצרי צריכה רגילים.

מחקרים רבים הוכיחו כי מוצרי הטבק (עישון ואידוי) המכילים ניקוטין פולטים כתוצאה מהשימוש חומרי לוואי רעילים. בסיגריות  4,000–7,500 חומרים ומהם לפחות 350 מוגדרים כמסוכנים לאדם ו-70 מסרטנים. בידי משרד הבריאות אין מידע ספציפי על המותגים הנמכרים בישראל, הרכב המוצרים ומידת הרעילות שלהם.

העיתון מסר עוד כי ב-2014 טורפד ניסיון של משרד הבריאות, אז בראשות השרה יעל גרמן, להעביר חוק שיחייב את חברות הטבק לחשוף את רשימת הרכיבים והרעילות שלהם.

מנכ"לית מיזם מיגור העישון הגיבה על מכתב סגן השר: "מבחינתנו, חובת הדיווח היא רק השלב הראשון. טוב שמשרד הבריאות יידע את הציבור מה מכילים מוצרי הטבק. אבל הוא חייב, למען בריאות הציבור, לקבוע גם את הסטנדרט, כמו באירופה שבה קיימת הגבלה, בחובה, של כמות הניקוטין המותרת להימצא במכלי הסיגריה האלקטרונית, ומעבר לכך — אסור למכור".

באחרונה מנסים משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה לעצור או להגביל את שיווק הסיגריה האלקטרונית ג'ול בישראל, מוצר עתיר ניקוטין, פופולרי בקרב בני נוער וצעירים בארה"ב.

נושאים קשורים:  מוצרי טבק,  מאבק בעישון,  המיזם למיגור העישון,  חדשות,  תכולת מוצרי טבק,  משרד הבריאות
תגובות