• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
טבק

טבק, קנביס וסיגריות אלקטרוניות - גישות בקרב צעירים בקולורדו

לאור הלגליזציה של קנביס במדינת קולורדו בארצות הברית החוקרים בחנו כיצד צעירים תופסים ומשווים את היתרונות והסיכונים של מוצרי טבק ומריחואנה; החוקרים הגיעו למסקנה כי צעירים תופסים את הסיכונים והיתרונות של שימוש במוצרי טבק וקנביס באופן רב-מימדי

22.10.2017, 09:04
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

לאור הלגליזציה של קנביס במדינת קולורדו בארצות הברית החוקרים בחנו כיצד בני נוער תופסים ומשווים את היתרונות והסיכונים של מוצרי טבק וקנביס. המחקר בוצע באמצעות ראיונות איכותניים חצי-מובנים בדנבר, קולורדו, בהשתתפות 32 צעירים בגילאי 18-26 המשתמשים בטבק, קנביס ומאדים. הראיונות התייחסו לתפיסת המשתתפים לגבי היתרונות והסיכונים של מוצרי טבק וקנביס והחוויות האישיות של המשתתפים עם מוצרים אלו.

החוקרים מצאו כי צעירים העריכו את הסיכונים והיתרונות באמצעות חמישה מימדים: 1. בעירה - עישון נתפס כמזיק יותר מאשר מוצרים שאינם בעירים (סיגריות אלקטרוניות, מאדים וחומרים אכילים); 2. עוצמה - חומרים אכילים ותרכיזי קנביס נתפסו כמזיקים יותר מאשר עישון פרחי קנביס לאור הפוטנציאל להיחשף למנה גדולה מדי של THCי; 3. כימיקלים - מוצרים המכילים חומרים כימיים נתפסו כמזיקים מאשר מוצרי צמח טהורים או טבעיים; 4. התמכרות - המשתתפים הכירו בהתמכרות פיזיולוגית לניקוטין אך התייחסו בעיקר לתלות הפסיכולוגית בקנביס והשפעתה על אורח חיים; 5. מקור הידע - חוויות אישיות, תוויות אזהרה, מסעות פרסום תקשורתיים ודעות של מוכרי המוצרים ואנשי מערכת הבריאות השפיעו על התפיסה של סיכון ותועלת.

מסקנת החוקרים היא כי צעירים בקולורדו, ארצות הברית, תופסים את הסיכונים והיתרונות של שימוש במוצרי טבק וקנביס באופן רב-מימדי. ניתן לייעל חינוך לבריאות על ידי התייחסות למימדים אלו ובכלל זה לחוזק ניקוטין ותרכיזי קנביס וחומרים כימיים המצויים בטבק וקנביס. תיאור מוצרים כטבעיים וטהורים בקידום שיווקם של מוצרי טבק וקנביס יכול להיות מטעה.

מקור: 

Popova, L. et al. (2017) Addiction.  112(10), 1821.

נושאים קשורים:  טבק,  סיגריות,  מריחואנה,  לגליזציה,  מאדים,  מחקרים
תגובות