• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

מחקר מקיף: סיכון גבוה פי שניים למעשנות לפתח מחלות מפרקים אוטו-אימוניות

מחקר שניתח מחדש נתונים צבורים משני מחקרים קודמים שכללו כ-230 אלף נשים מצא, כי עישון נקשר באופן ברור להתפתחות מחלות Seropositive

מחלת זאבת (צילום: אילוסטרציה)

עישון נקשר באופן ברור להתפתחות מחלות Seropositive, תת-קבוצה של מחלות המפרקים הדלקתיות, שביניהן זאבת סיסטמית
(SLE - erythematosus systemic lupus) ומחלות אחרות.

המחלות בתת-קבוצה זו מתאפיינות בייצור נוגדנים עצמיים שיש להם חשיבות בפתוגנזה ובהתפתחות המחלה. בחלק מהמחלות מאתרים נוגדן אחד, ואילו ברובן, מספר הנוגדנים הקשורים לאותה המחלה גדול יותר. בזאבת, למשל, תוארו יותר מ־100 נוגדנים עצמיים.

המחלות העיקריות הנכללות בקבוצה זו הן בנוסף לזאבת הן גם דמ"ש, סקלרודרמה, מחלות שרירים דלקתיות ראשוניות, וסקוליטיס ותסמונת סיוגרן. המעורבות המפרקית בקבוצה זו מתאפיינת לרוב בפגיעה במפרקים ההיקפיים ללא מעורבות של מפרקי עמוד השדרה.

בעבר נקשר העישון עם מחלות אוטו-אימוניות אחרות, כאשר השכיחה ביותר היא דלקת המפרקים השגרונית (rheumatoid arthritis)

המחקר, שפורסם בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של ה- Annals of the Rheumatic Diseases, ניתח מחדש נתונים צבורים משני מחקרים קודמים שכללו כ-230 אלף נשים. התברר, כי בקרב המעשנות כיום, הסיכון לפתח מחלה מאותה תת-קבוצה גבוה פי שניים. המחקר בוצע על-ידי צוות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, בראשות ד"ר מדהא ברבהייה (Medha Barbhaiya).

במחקר גם נמצא, כי לגבי נשים שעישנו קודם להשתתפותן במחקר במשך 10 שנים, הסיכון שיפתחו מחלות אלו בעתיד גדל ב-60%.

בעבר נקשר העישון עם מחלות אוטו-אימוניות אחרות, כאשר השכיחה ביותר היא דלקת המפרקים השגרונית (rheumatoid arthritis). אלא שהמחקרים הקודמים היו חלוקים לגבי ממדי הסיכון המוגבר. לכן, המחקר הנוכחי, שניתח נתונים של אוכלוסיית מעשנות גדולה במיוחד – 230,672 נשים עם סך-הכול 5.6 מיליון שנות-עישון ומעקב אחריהן - סיפק עתה את ההערכות החדשות.

45% מהנשים שהשתתפו במחקר ומילאו שאלונים עישנו – בין שמדובר בעבר ובין שמדובר כיום (51% מהן מעשנות-עכשוויות). החוקרים לקחו בחשבון משתנים כמו גיל, מוצא אתני, BMI, הפסקת המחזור, נטילת הורמונים חלופיים. הגיל החציוני של הנבדקות היה 49.

עוד עלה מהמחקר, כי צריכת אלכוהול היא גבוהה מהממוצע בקרב מעשנות. תוך כדי עריכת המחקר אובחנו 286 מקרים חדשים של SLE.
רוב המעשנות-כיום דיווחו על עישון של 24-15 סיגריות ביום. גיל תחילת העישון היה 16.8 שנה אצל מעשנות העבר. היו נשים שעישנו בין 16 ל-26 שנים. אצל מעשנות עבר, המחלה התפרצה 5 שנים בממוצע לאחר שחדלו לעשן. בעבר נמצא כי בקרב נשים שחדלו לעשן, הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית היה גבוה גם לאחר 20 שנה מאז שנגמלו.

החוקרים ציינו, כי המנגנון הגורם להופעת SLE ודומיה כתוצאה מעישון עכשווי או עישון-עבר, עדיין איננו ידוע. ככל הנראה מעורבת בו מוטציות של גנים וחשיפה לרדיקלים חופשיים כמו פחמן חד-חמצני ופחמימנים ארומטיים (polycyclic aromatic hydrocarbons) - רכיבים רעליים המצויים בטבק ומשרים שינויים אפיגנטיים. תוצאות הרכיבים הללו הן השפעה שלילית על המערכת החיסונית וזירוז יצירת ציטוקינים מעוררי דלקת ובכלל זה tumor necrosis factor-α ואינטרלוקין 6.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות Seropositive',  זאבת,  מחלות מפרקים דלקתיות,  מחקר
תגובות