• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

"יום ללא עישון": איגודי רופאים הגישו תכנית למאבק בבעיית העישון בישראל

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון הגישו שלושה דו"חות מפורטים לוועדות הכנסת שידונו היום בנושא, על רקע "יום ללא עישון" המצוין היום; בין ההצעות: איסור גורף על פרסום, מימון המאבק בעישון ממס על סיגריות והגברת שירותי הגמילה במגזר הערבי

חפיסות סיגריות, עישון (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון הגישו שלושה ניירות עמדה לקראת דיוני "יום ללא עישון" שיתקיימו היום (ג') בוועדות הכנסת השונות.

ועדות הכנסת שאליהן הופנו המסמכים הן: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שתקיים דיון משותף עם הוועדה למאבק בנגע הסמים בנוגע לעישון בישראל; ועדת הכלכלה ו-ועדת ביקורת המדינה. למסמכים צורף דו"ח המפרט נתונים לגבי סעיפים שלא יושמו - במלואם או בחלקם - באמנה שהכין ארגון הבריאות העולמי (WHO) בנוגע למאבק בעישון, שעליה חתומה ממשלת ישראל.

ניירות העמדה נועדו להדגיש את היעד, לפיו על מקבלי ההחלטות לחתור לכך שבשנת 2030 ישראל תהיה מדינה נקיה מטבק.

בנייר העמדה שהוגש לוועדת הבריאות פורטו צעדים שיש לנקוט לקראת השגת יעד זה ולשם הגנה על הציבור מנזקי העישון. מוצע במסמך להטיל איסור גורף על פרסום ושיווק מוצרי טבק, כולל הטלת איסור לפרסום סמוי בכל כלי התקשורת וכן במדיה החברתית. כמו כן, מוצע להטיל איסור על החברות להעניק חסויות על אירועים, ולקבוע עונשים חמורים בחוק על הפרות.

בנוסף, מציע האיגוד לייקר את מחירי הסיגריות ולהטיל מיסוי כבד על כל מוצרי הטבק השונים. לדברי האיגוד, יש לאסור את העישון בכל המרחב הציבורי ולבטל את חדרי העישון. כמו כן, יש לחייב את חברות הטבק לפרסם על 50% משטח כל חפיסת סיגריות או מוצר אחר את האזהרה מפני הסכנות שבעישון.

בנוסף דורשים ארגוני הרופאים להכין תכנית לאומית לצמצום ממדי העישון בחברה הערבית, לאור הנתונים האחרונים של משרד הבריאות, לפיהם 50.7% מבני 34-18 במגזר הערבי מעשנים. הארגונים דורשים להרחיב לכל האוכלוסייה את הגישה לשירותי גמילה. משרד הבריאות נקרא במסמך לתקצב פרסום וקמפיין למאבק נגד מגפת העישון, שתקציבו יגיע מ-1% מהכנסות המדינה ממיסוי על טבק.

בנייר העמדה לוועדת הכלכלה נקראים הח"כים לפעול לחקיקה שתחייב את המדינה לתקצב קמפיין נגד עישון, וגם לחייב את חברות הטבק לפרט על אריזות המוצרים את הרכיבים הרעילים שבהם. המדינה נקראת להקים קרן למאבק בנגע העישון, שתקציבה יגיע מתוך אותו היטל שיוטל על מכירת טבק.

בנייר העמדה השלישי, לוועדה לביקורת המדינה, קוראים ארגוני הרופאים לקבל חוות דעת של מבקר המדינה מדוע לא יושמה עד היום התכנית הממשלתית למניעת עישון שאושרה בממשלה עוד ב-2011. לתשומת לב חברי הוועדה הובאו נתונים לפיהם משרד הבריאות מעריך שמדי שנה מתים בישראל כ-8,000 בני אדם כתוצאה מנזקי עישון ותחלואה הקשורה בעישון, כמו סרטן ריאות, סרטן גרון, סרטן הלבלב, סרטן כבד ודרכי השתן. כ-800 מבין אלו מתים כתוצאה מ"עישון כפוי".

"מגפת העישון בישראל", נכתב במסמך, "גובה ממערכת הבריאות כ-370 אלף ימי אשפוז בשנה וגורמת ל-38% מכלל תחלואת הסרטן בארץ". העלות התקציבית של הטיפול במגפה זו, לפי האיגודים, עומדת על כ-1.7 מיליארד שקל בשנה.

האיגוד מציין כי ציבור המעשנים בישראל עומד כיום על 1.2 מיליון איש ואישה. לפי חישובי האיגודים, הם מוציאים מדי שנה על מוצרי הטבק השונים 8.1 מיליארד שקל, יותר מכלל ההוצאה על חלב ומוצריו.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  מאבק בעישון,  אמנה,  ארגון הבריאות העולמי,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  ועדת הבריאות של הכנסת,  ועדת הכלכלה,  ועדת ביקורת המדינה,  החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון
תגובות