• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

יוזמה בהר"י: רופאים בכירים בארגון יימנעו מכל קשר עם חברות תעשיית הטבק

יו"ר הלשכה לאתיקה של הר"י, ד"ר תמי קרני, פירסמה מכתב לרופאים בו היא מזהירה משיתוף פעולה כעדים-מומחים לטובת תעשיית הטבק, או בהצגת תמיכה בסיגריות אלקטרוניות; ההצעה למניעת קשרים בין רופאים שייבחרו לתפקידים בכירים בארגון תובא לאישור בוועידה הבאה של הר"י

עישון (shutterstock)

הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית תראה בחומרה רבה הפרות של הכללים האתיים הנוגעים לרופאים המעידים בבתי משפט כעדים-מומחים או משמשים כיועצים לחברות הטבק; כך הודיעה הלשכה במסמך הצהרות שפורסם הבוקר (ב').

ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של הר"י, מסרה כי מסמך ההצהרות נולד בעקבות דיון שקיימה מליאת הלשכה לפני כששה שבועות, לבקשת איגוד רופאי בריאות הציבור. הדיון עסק בקשר שבין רופאים לבין תעשיית הטבק.

ד"ר תמי קרני (צילום: פרטי)

"במסגרת הדיון", כתבה ד"ר קרני, "הוצגה עמדת האיגוד בדבר המאבק שהוא מנהל בתופעת העישון ונזקיה והוצג הקשר הישיר והברור שבין שימוש במוצרי טבק לבין תחלואה ומוות".

בדיון נסקרו הצעדים שנעשו בארץ לאורך השנים נגד העישון, בדגש על האמנה הבינלאומית שעליה חתומה מדינת ישראל. כמו כן הוצגה בדיון פעילות הוועדה לצמצום נזקי העישון שהדו"ח שלה אומץ בהחלטת ממשלה מ-2011.

"הלשכה לאתיקה רואה חשיבות רבה בהדגשת השמירה על העקרונות והכללים האתיים החלים על כל רופא המשמש כעד מומחה. נראה בחומרה רבה כל הפרה של הכללים האתיים הללו - לטובת חברות הטבק"

"תעשיית הטבק נהגה בין השנים 1953-1930 לקיים שיתוף פעולה עם רופאים בפרסומות לסיגריות", כתבה ד"ר קרני. "גם הנושא הזה עלה בדיון... דרך פעולה דומה חוזרת על עצמה בימים אלו בפרסומים המעודדים שימוש בסיגריות הפועלות בטכניקת חימום ואידוי טבק (כמו "אייקוס" של חברת "פיליפ מוריס"). לכאורה, מוצגת אלטרנטיבה מזיקה פחות לעישון - אך בפועל, מדובר במוצרים מזיקים וממכרים וזאת גם על-פי הצהרת היצרן".

ד"ר קרני כתבה כי בדיון הובאה דוגמא ממהלך שיזמה ענקית הטבק Tobacco American British, שערכה סקר בקרב 105 רופאים באוסטרליה ממנו עלה, כך מיהרה לדווח לתקשורת, כי 80% מהרופאים שהשתתפו בסקר, תומכים בשימוש בסיגריה אלקטרונית.

"ההסתדרות הרפואית האוסטרלית טענה כי המחקר הזה הוא למעשה קולה של תעשיית הטבק ולא קולה של הפרופסיה הרפואית. אין ספק כי אילו התוצאות שהתקבלו לא היו תומכות בעמדת תעשיית הטבק - הן כלל לא היו מתפרסמות", כתבה ד"ר קרני.

"הסיגריות הפועלות בטכניקות החימום והאידוי הטבק אינן חוקיות כיום באוסטרליה. מומחים רבים בתחום הבריאות, לרבות ההסתדרות הרפואית שם, טוענים שאין כיום די ראיות המוכיחות כי סיגריות אלו מסייעות בהצלחה למעשנים להפסיק לעשן. למעשה, הטענה היא שסיגריות חדשניות אלו רק ימשכו משתמשים נוספים לחברות הטבק".

בדיון הוצג פן אחר של גיוס רופאים לצד חברות הטבק: השימוש בהם כעדים-מומחים מטעם חברות הטבק בהליכים משפטיים שונים נגדן.
ד"ר קרני: "במסגרת הדיון הועלו דוגמאות שונות מהעולם על רופאים ששימשו כעדים מטעם יצרניות בתעשיית הטבק והעידו כי אין קשר הכרחי בין שימוש במוצרי טבק לבין תחלואה ריאתית וגידולים סרטניים.

"אלו היו טענות אבסורדיות והן הותקפו לא אחת. בדיון שקיימה הלשכה סופר על פרופ’ ברפואת אף-אוזן-גרון אשר חקר את עדויות הרופאים. הוא טען כי הן נעשו בצורה לא מקצועית, המנוגדת לידוע בספרות הרפואית. לטענתו, תעשיית הטבק מזהה את טובי המומחים שכסף יכול לקנות, מאמנת אותם, ומשתמשת בהם בתביעות מסוג זה".

לפיכך, גם כדי להתריע מפני אירועים כאלו בארץ, הצביעה ד"ר קרני על פרק ד.6 של הקוד האתי של הר"י, הקובע את הכללים בסעיף א', שכותרתו "הרופא כעד מומחה". "קיים גם נייר עמדה של הלשכה לאתיקה בעניין המדגיש שכללים אלה חלים, אף ביתר שאת, גם על רופא המשמש כעד מומחה שבה הוא נותן חוות דעת מקצועית או מעיד בבית המשפט בסוגיות הנוגעות לעישון ולנזקיו, בין אם באופן כללי ובין אם בהתייחס למקרה מסוים", כתבה ד"ר קרני.

"לאור כל זאת רואה הלשכה לאתיקה של הר"י חשיבות רבה בהדגשת השמירה על העקרונות והכללים האתיים החלים על כל רופא המשמש כעד מומחה. נראה בחומרה רבה כל הפרה של הכללים האתיים הללו - לטובת חברות הטבק", נכתב.

עוד ציינה ד"ר קרני: "איגוד רופאי בריאות הציבור, יחד עם החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, החוג לרפואת אורחות חיים, איגוד רופאי המשפחה ואיגוד רופאי הילדים, פרסם ניירות עמדה רבים ופנה במכתבים לגורמים הרשמיים הרלוונטיים בממשלה ובכנסת, בקריאה להיאבק בכל המרץ ובנחישות הנדרשת בתופעת העישון כדי למגר את השימוש במוצרי הטבק השונים, בין אם בסיגריות הקונבנציונליות המוכרות ובין אם בסוגי עישון חדשים שנכנסו לשוק בשנים האחרונות, כולם כמובן ביוזמות חברות הטבק".

"בדיון שקיימה הלשכה", מסרה ד"ר קרני, "עלתה ההצעה כי רופאים שייבחרו ונבחרו לשמש בתפקידים בהר"י יימנעו מקשר מכל סוג שהוא עם חברות תעשיית הטבק. ההצעה תעלה במסגרת הצעות להחלטות בוועידת הר"י הבאה".

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית,  עישון,  נזקי עישון,  תחלואה,  חברות טבק,  עד מומחה
תגובות
אנונימי/ת
06.06.2017, 21:51

שיתוף פעולה בין רופאים לחברות טבק מאפיין בד"כ מדינות נחשלות