• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

רופאים בכירים פירסמו נייר עמדה המכיל עשר המלצות מיידיות למאבק בעישון

נייר העמדה של איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון הוצג בדיון בוועדה של הכנסת, שבמהלכו הודיע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות על אימוץ חלק מההמלצות; לדברי המשרד, ייאסר פרסום סיגריות גם באינטרנט ויוחמר האיסור על עישון במקומות ציבוריים

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית פירסמו אתמול (יום ד') במכתב פומבי "עשר אסטרטגיות מוכחות" ליישום מיידי לשם מלחמה במגפת העישון.

המכתב הועבר לח"כ תמר זנדברג (מרצ) כנייר עמדה, לקראת דיון שהתקיים אתמול בוועדת הכנסת למאבק בנזקי סמים. הוועדה אימצה את המסמך שהוגש לה. לפי דיווח ב"הארץ" הבוקר (ה'), המשנה למנכ"ל הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הודיע בדיון על סדרת צעדים להפחתת העישון.

בין הצעדים החדשים: איסור מוחלט של פרסום מוצרי טבק ברדיו, בטלוויזיה ובאינטרנט על פי חוק שהמשרד יגבש; החמרת האיסור על עישון במקומות ציבוריים; הקמת מוקד טלפוני לסיוע בגמילה מעישון ופרסום קמפיינים בנושא. למעשה, המשרד מאמץ בכך את חלק מההמלצות שהגישו הרופאים (ראו פירוט)

עשר האסטרטגיות שהציעו הרופאים הן:

  1. הקמת קרן למניעת עישון . הקרן תהווה "מנוף חיוני ליישום שאר הפעולות המתחייבות. הצעת חוק בנושא הקרן הוגשה עוד בנובמבר 2016 על ידי ח"כ יעל גרמן, אך נדחתה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה. עקב התנגדות זו הפכה להצעה לסדר היום, שטרם נדונה בוועדה כלשהי. (נייר עמדה מפורט של ההסתדרות הרפואית בעניין הצעת החוק מופיעה בקישור: http://www.ima.org.il/Ima/FormStorage/Type8/cigarettesTax112016.pdf).
  2. הגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק, לרבות ברשת האינטרנט, וזאת באמצעות חקיקה ראשית. קידום הצעת חוק זו מתחייב הן מהאמנה הבינלאומית שעליה חתומה ישראל והן מהחלטת הממשלה בשנת 2011 בעניין התוכנית הלאומית למאבק בעישון (החלטה מספר 3247 של הממשלה ה-32). בפרט, הדגישו הרופאים במסמך, נדרש איסור פרסום מוצרי טבק בעיתונות המודפסת. הצעה זו נמשכה משולחן ועדת הכלכלה בכנסת הקודמת, בעת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.
  3. השקעה בהסברה, בפרסום ובחינוך למניעת עישון ועידוד גמילה מעישון. על המדינה להשקיע לפחות אותו סכום שאותו משקיעות חברות הטבק (63 מיליון שקלים בשנת 2015) בפרסום מוצריהן. הקמפיינים נגד עישון ייעשו גם ברשתות החברתיות ובהתאמה לאוכלוסיות שונות, כדוגמת גברים ערבים, שכ-45% מהם מעשנים.
  4. החלת הרגולציה הקיימת גם על מוצרי טבק חדשים כדוגמת "הסיגריה החדשה והמסוכנת של פיליפ מוריס", נכתב במסמך.
  5. חקיקה ואכיפה למניעת עישון כפוי במקומות ציבוריים. "הגיע הזמן", כתבו הרופאים בנייר העמדה, "לתיקון החוק כך שייאסר העישון לחלוטין בכל מקום ציבורי, כולל ביטול חדרי העישון, וכן איסור עישון במקומות ציבוריים פתוחים. בפרט יש להגן על ילדים מפני חשיפתם לעישון כפוי, לדוגמא בגני שעשועים ובמכוניות. יש לפקח על האכיפה שכיום היא לוקה מאוד בחסר, כפי שנחשף בדיון האחרון של הוועדה".
  6. הרחבה של שירותי גמילה מעישון, כדוגמת קו יעוץ טלפוני והנהגת שיטות חדשות לגמילה מעישון, הרחבת הטיפול התרופתי ומתן תחליפי ניקוטין שיכללו בסל הבריאות גם למעשנים המקבלים הדרכה ויעוץ מרופא וגם במהלך אשפוז בבתי חולים.
  7. העלאת המס על טבק לגלגול ועל ניירות לגלגול - בהתאם למיסוי החל על סיגריות רגילות.
  8. יישום מלא של החלטת ממשלה משנת 2011 בעניין תכנית לאומית למאבק בעישון, לרבות הקמת יחידה מרכזת למאבק בעישון. החלטה זו טרם יושמה במלואה, כפי שניתן ללמוד מדוח מעקב של המרכז להעצמת האזרח ממאי 2016.
  9. השקעה במחקר ובניטור מצב העישון בישראל וביעילות הפעולות לצמצום נזקיו.
  10. תיקון החקיקה כך שניתן יהיה לתבוע את חברות הטבק, כפי שנעשה במדינות אחרות. הצעת חוק בעניין הזה הוגשה על ידי ח"כ יעל גרמן וח"כים נוספים (הצעת חוק להטבת נזקים והשבת עלויות טיפול רפואי בשל שימוש בטבק, התשע"ז 2017 פ/17/ 3645 בהתאם לפסיקת בג"צ בעתירת קופות החולים נגד חברות הטבק, ע"א, 7547/99 מכבי שירותי בריאות ואח' נ' דוב קבע"מ ואח'). בהצעה נקבע, כי נדרשת חקיקה נפרדת ומיוחדת לצורך השבת הנזקים הרבים שנגרמים עקב מוצרי הטבק של החברות הנתבעות.

הרופאים ציינו עוד במסמך, כי מנכ"ל משרד הבריאות התחייב לקידום חלק מהצעדים הללו בשבועות הקרובים במכתב ששלח לכלל עובדי המשרד ב-16 בינואר השנה בעקבות תחקיר ערוץ 2 בנושא פגישות עם צמרת המשרד שיזמו תחקירנים שהתחזו לנציגי חברת סיגריות אלקטרוניות. "אנו מקווים שהנהלת משרד הבריאות תפעל ליישום מידי של כל הצעדים הללו לטובת הגנה על בריאות הציבור, וזאת בהתאם לעמדה המקצועית המוכחת והמקובלת בתחום בישראל ובעולם, לאמנה בינלאומית לפיקוח על הטבק עליה חתמה מדינת ישראל ולהחלטה קודמת של ממשלת ישראל".

לדברי הרופאים, "לפי מודלים קיימים, יישום צעדים אלה יציל מאות אלפי ישראלים ממוות, עד לכדי חצי מיליון איש בארבעים השנים הקרובות". על המכתב חתומים פרופסור נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל וד"ר רחל דהן, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל.

לפי הדיווח ב"הארץ", ב-2015 צריכת הסיגריות בישראל הגיעה ל-283 מיליון חפיסות – ירידה של כ-19% לעומת המצב ב-2011. במקביל, נרשמה גם ירידה בפניית מעשנים לסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים וירידה ב-4% במספר המשתתפים בהן.

נושאים קשורים:  חדשות,  מאבק בעישון,  הוועדה לנזקי הסמים בכנסת,  פרופ' נדב דוידוביץ',  ד"ר רחל דהן,  תכנית,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות

סוף סוף צעדים של ממש נגד העישון - המביא למחלות כה רבות
זה נדבך נוסף בדרך של המסע החברתי להבראת הרפואה
הצטרפו לדף הפייסבוק https://www.facebook.com/masa.hevrati/

אנונימי/ת
26.01.2017, 22:21

יוזמה מבורכת

היי.. וואו.. כותרת כה עוצמתית! כמעט עצר לבי החלש מלפעום!!
מלבד סעיף אחד שדן בסוגיית החינוך השאר זה פלצבו למחלה ממארת!! קצת חוצפה מצידי: "דברנות וברברנות"
63 מיליון שח להשקיע בהסברה נגד העישון!?!! צנוע מאוד!! חברות העישון יעלו את זה ל 100 מיליון!!
מתי נהיה צנועים יותר? ופרקטים קצת?
בוא נשקיע גם סכום דומה נגד פורנו, אותו סכום נגד סמים, קצת פחות נגד שתיית אלכוהול, קצת יותר נגד אלימות, הרבה נגד תאונות דרכים, השמנת יתר, זיהומים.
אני אומרת בואו נשקיע אולי יותר בחינוך?? חינוך הגיל הרך, יסודי, חטיבות ביניים ותיכון. מוכר לנו?
בעיניי, זו השקעה המשלמת ביותר כי גם מניבה!
חינוך עולה לנו הרבה פחות מהקמת קרן!!!! מה עוד ביקשו?? אה 63 מיליון!
כמה רופאים היו מוכנים לענות להצעה שלי לשטוף את בתי הספר בארץ ולהיצמד לתכנית לאומית של חינוך לבריאות על בסיס שנתי?? זה יעלה הרבה פחות..
לסיכום. את הסכום הלא קיים תמסרו אותו שיקום למחנכים/ ות, מורים/ מורות, לבתי ספר ומוסדות חינוך, לאנשי דת מתונים המטיפים בישיבות ומסגדים, למחלקות החינוך, למתנסים...
חינוך ורק חינוך ורק חינוך.. חינוך אלף פעם ויותר!!
סופ"ש טוב עם הרבה גשמי ברכה!
סאאידה סדיק

אנונימי/ת
27.01.2017, 09:53

סאאידה, נהנתי מדבריך. הם נכונים מאד.

אנונימי/ת
27.01.2017, 22:23

לא הבנתי מה יש לך נגד פורנו, ומדוע את שמה את זה יחד עם סמים, סיגריות ואלכוהול.

אנונימי/ת
30.01.2017, 19:43

הכי כיף זה להביט בפנים של פלצנים כמוכם כשאני חוזר למחלקה מהפסקת סיגריה.
תקפצו ;) סחים עלובים