• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

איגוד רופאי בריאות הציבור: להחיל החקיקה המגבילה על טבק גם על סיגריות אלקטרוניות

לפי מכתב שנשלח לשר הבריאות, "ישראל נבחרה על-ידי חברת פיליפ מוריס להיות בין המדינות הראשונות בעולם שבהן משווקת סיגריה אלקטרונית חדשה"

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית פנו אתמול (ג') במכתב דחוף לשר הבריאות, יעקב ליצמן, ובו דרשו להחיל איסורים על סיגריות אלקטרוניות בדומה לאיסורים הקיים על סיגריות רגילות, ו"להגן על בריאות הציבור מפני סיגריות חדשות המוחדרות לישראל".

לדברי הרופאים, יש להנהיג "פיקוח הדוק על מוצרים מסוכנים אלו לרבות החלת כל החקיקה הקיימת כיום בישראל על מוצרי טבק בהתאם לעמדה המקצועית של הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות". המכתב חתום על ידי פרופסור נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל וד"ר רחל דהן, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון.

הרקע לשליחת המכתב הוא תחקיר של ערוץ 2, במסגרתו נפגשו תחקירנים שהתחזו לנציגי חברת סיגריות אלקטרוניות עם שר הבריאות, לאחר ששילמו למתווכים תמורת קיום הפגישה.

במכתב נכתב: "פיליפ מוריס, תאגיד הטבק הגדול בעולם, שמוצריו הרגו במשך השנים מיליוני בני אדם ברחבי העולם, כולל בישראל, פתח בקמפיין תקשורתי גלוי וסמוי ובמערכת יחסי ציבור מושקעת, לשם החדרת סיגריות חדשות לישראל. סיגריות אלו מכילות טבק ומבוססות על עיקרון של חימום הטבק ללא בעירה. על פי דיווח של החברה עצמה, גם בצריכת הסיגריות החדשות נפלטים אדים המכילים כימיקלים רעילים.

"יש מעט מאוד מחקרים על המוצר החדש, חלקם בוצעו או מומנו על ידי חברות הטבק עצמן ולכן מוטלים בספק. אך המחקרים, כולל בפרסומים של חברות הטבק עצמן , מצביעים על סיכון לבריאות הציבור, גם למשתמשים עצמם וגם לאלו שנחשפים לאדים הנפלטים מהסיגריה.

"בשנה האחרונה התחילו בשיווק סיגריות אלו במספר מדינות בעולם והן זוכות להצלחה במיוחד בקרב צעירים. החדרת הסיגריות החדשות תגרום להתמכרות לטבק של קהלים חדשים בישראל, במיוחד צעירים, ותעודד מעשנים שנגמלו לחזור לעשן מחדש - וכך לגרום לתמותה ולמחלות קשות ולהגדיל את אי השוויון החברתי ופערי הבריאות.

"בשלב זה, שבו אין ראיות מוצקות וקונצנזוס מדעי המבוסס על מחקרים שאינם ממומנים על ידי חברות הטבק, יש להתייחס לסיגריות אלו - שהן מוצר המכיל טבק - בצורה זהה לסיגריות אחרות, בהתאם לכל הצעדים הקיימים לפיקוח על הטבק בישראל, כדוגמת איסור העישון במקומות ציבוריים, הגבלות על פרסום ושיווק, מיסוי ואיסור מכירה לקטינים.

"מעבר לנזק הבריאותי , קיים חשש כבד שהסיגריה החדשה תגרום לשינוי נורמת העישון. העישון יהפוך חזרה להיות משהו שאפשר ומותר לעשותו במקומות ציבוריים כמו מסעדות, אוטובוסים, אולמות קולנוע וכו' - ובכך לגרום לעלייה בעישון כפוי, וגם לפגיעה בניסיונות של מעשנים להיגמל מעישון

"שינוי הנורמה החברתית לגבי העישון במרחב הציבורי הוא אחד מההצלחות הגדולות של בריאות הציבור בעשורים האחרונים, ותרם תרומה משמעותית להורדת שיעור המעשנים בישראל ובעולם. בנוסף, מכיוון שסיגריה זו משווקת כפחות מזיקה, יש חשש גדול כי בני נוער יתחילו להשתמש בה וממנה יעברו לעישון סיגריה 'רגילה'".

לפי המכתב, "ישראל נבחרה על-ידי חברת פיליפ מוריס להיות בין המדינות הראשונות בעולם שבהן משווקת הסיגריה החדשה, על פי פרסומים של חברות הטבק עצמן, שהופיעו בעיתונות המקומית בישראל, בקרוב מאוד יחל שיווק של המוצר הזה גם בישראל. כך הופך הציבור הישראלי ל'עכברי מעבדה' שאמורים לעבור ניסוי מסוכן בממדים עצומים, ללא הסכמה מדעת. את המחיר לכך נשלם כולנו.

"הפיקוח על ניסוי שכזה חייב להיות הדוק וכפוף למחקרים שיבדקו את השפעותיו לטווח ארוך. ככל הנראה, במרבית מדינות העולם, המוצר ייכלל תחת החקיקה הנוגעת לטבק, ובחלקן הוא עשוי להיכנס תחת החקיקה של סיגריות אלקטרוניות. אך בשתי האפשרויות תחול עליו רגולציה מקיפה.

"חברות הטבק משקיעות הון עתק בשיווק המוצרים שלהן ובמיוחד בניסיונות לקדם מוצרים אלו בקרב בני נוער. כניסה לשוק בישראל של מוצר חדש, המשווק על ידי חברות הטבק באגרסיביות, מהווה מצב חירום מבחינת בריאות הציבור שעלול להחזיר לאחור את כל הישגי ישראל בתחום המלחמה בעישון, לגרום למוות ולמחלות קשות של הישראלים ולנזק כלכלי למשק הישראלי".

בחדשות ערוץ 2 שודר אמש פרק נוסף בכתבת תחקיר מקיפה, שבה חברה פיקטיבית לייבוא ושיווק סיגריות אלקטרוניות פעלה באמצעות "מאכערים" לפגישות עם שר הבריאות ופרופסור איתמר גרוטו ממשרד הבריאות ואנשי צוותו, כדי לסייע למעשה בקידום מאמציה להחדיר את המוצר הזה. בכתבה גם הוזכרה הסיגריה מהסוג החדש שעליה מתריעים הרופאים במכתבם לשר

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  מניעת עישון,  סרטן,  משרד הבריאות,  מכתב,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות