ריקוד

ריקוד משפר את התנועתיות, ההליכה והתפקוד המוטורי-קוגניטיבי בקשישים

במחקר שהשווה בין שיעורי טנגו לחינוך בריאותי נמצא, כי משתתפים שרקדו, בין אם היו מנוסים בריקוד או לא, נהנו משיפורים בתנועתיות וביכולות המוטוריות-קוגניטביות ובהליכה

זוג מבוגר רוקד (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בוצע במטרה לבחון את היעילות של ריקוד טנגו בשיפור התנועתיות, התפקוד המוטורי-קוגניטיבי וההליכה (gait), על מנת לקבוע אם ניסיון קודם בריקוד קשור לשיפורים בתחומים אלו וכדי להעריך את שביעות רצון המשתתפים ושינויים ברמת הדיכאון ובאיכות החיים.

בוצע מחקר Quasi-experimental, עם שתי קבוצות ומדידות חוזרות, מייד לאחר ההתערבות, במהלכה ושלושה חודשים אחריה, בקרב קהילות מגוונות בהן מתגוררים קשישים עצמאיים באיזורים עירוניים.

74 משתתפי המחקר היו בגילאי 59-95, כאשר 73% מביניהם בגילאי 80 ומעלה, 31% אינם לבנים ו-72% נשים.

המשתתפים הוקצו ל-20 שיעורי טנגו אשר נמשכו 90 דקות או לשיעורי חינוך בריאותי במהלך 12 שבועות.

לפני, במהלך ושלושה חודשים לאחר ההתערבות עברו המשתתפים הערכות של התפקוד המוטורי-קוגניטיבי, הליכה, ותפקוד קוגניטיבי ופסיכו-סוציאלי. בוצעו ניתוחי שונות (variance) של שתי קבוצות ההתערבות, לפני ואחרי ההתערבות, על מנת להעריך את ההבדלים בתוצאים העיקריים. ניתוחים משניים של תוצאי ההתערבות לאחר שלושה חודשים שימשו לבחון את מידת שימור השיפורים שנצפו.

44 משתתפים בקבוצת הטנגו ועשרה משתתפים בקבוצת שיעורי הבריאות השלימו 20 מפגשים. נצפה שיפור בתנועתיות בקבוצת הטנגו, כמו גם במהירות ההליכה המהירה וההליכה לאחור, ובתפקוד המוטורי-קוגניטיבי.

שיעורי חינוך בריאותי הביאו להקלה על דיכאון. לא נצפה קשר בין ניסיון קודם בריקוד לשיפור בתפקוד כלשהו, אך השיפורים שתועדו נשמרו לאורך שלושה חודשים.

החוקרים מסכמים, כי שיעורי טנגו משפרים את התנועתיות, ההליכה והתפקוד המוטורי-קוגניטיבי יותר מאשר חינוך לבריאות בקרב קשישים. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף על מנת לאושש את ממצאי המחקר.

מקור:
Madeleine E. Hackney, Colleen Byers, Gail Butler, Morgan Sweeney, Lauren Rossbach and Aaron Bozzorg; Adapted Tango Improves Mobility, Motor–Cognitive Function, and Gait but Not Cognition in Older Adults in Independent Living; Journal of the American Geriatrics Society, Volume 63, Issue 10, pages 2105-2113, October 2015
Article first published online: 12 OCT 2015 | DOI: 10.1111/jgs.13650

נושאים קשורים:  ריקוד,  טנגו,  קשישים,  תפקוד מוטורי-קוגניטיבי,  הליכה,  דיכאון,  חינוך לבריאות,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות