• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
קרצינוגנים

עשן סיגריות אלקטרוניות: בריא יותר אך עדין מכיל אלמנטים רעילים

לפי מחקר אמריקאי, למרות הפחתה פי 10 בחלקיקים קרצינוגניים בעשן סיגריות אלקטרוניות, נמצאה רמה גבוהה יותר של מתכות רעילות

סיגריות אלקטרוניות בריאות יותר מבחינת הסובבים מהסיגריות הרגילות, אולם הן עדיין גורמות לפליטה של רעלנים לאוויר.

חוקרים שבחנו עישון פאסיבי של סיגריות אלקטרוניות מצאו הפחתה של פי 10 בחלקיקים מזיקים, עם חשיפה קרובה לאפס לקרצינוגנים אורגניים. אולם, רמות החשיפה לחלק מהמתכות המזיקות היו גבוהות יותר באופן משמעותי בעשן של סיגריות אלקטרוניות, יחסית לסיגריות רגילות.

עשן מסיגריות אלקטרוניות מכיל כרום, שאינו מצוי בעשן מסיגריות רגילות, וניקל, ברמה גבוהה פי 4 מסיגריות רגילות. מתכות אחרות, כמו עופרת ואבץ, גם כן נמצאו בעשן של סיגריות אלקטרוניות, אם כי בריכוזים נמוכים מאלו שמצויים בסיגריות רגילות.

פרופ' קונסטנטינוס סיוטאס מאוניברסיטת דרום קליפורניה ציין, שממצאי המחקר מעידים שעשן מסיגריות אלקטרוניות הוא בסה"כ פחות מזיק מסיגריות רגילות, אולם הימצאותן של מתכות מזיקות מסויימות בעשן של סיגריות אלקטרוניות מעלה דאגה.

חלקיקי המתכת מקורם במחסנית הסיגריה האלקטרונית, ויתכן ששיפור בייצור יביא להפחתה ברמות חלקיקי המתכות בעשן הסיגריות. מחקרים בתחום זה, ציינו החוקרים, הם חיוניים על מנת לקבוע את החקיקה והפיקוח בתחום.

ממצאי המחקר פורסמו בעיתון Environmental Science: Processes & Impacts.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט.

נושאים קשורים:  קרצינוגנים,  סיגריות אלקטרוניות,  עישון פאסיבי,  עשן,  מחקרים
תגובות