• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
עישון

השפעת העישון על התמותה ועל תוחלת החיים ביפן ובאנגליה

בשני מחקרים נמצא כי תוחלת החיים של מעשנים קצרה בכ-10 שנים מזו של לא מעשנים

26.02.2013, 21:05

במחקר שנערך ביפן ניסו החוקרים להעריך את השפעות העישון על שיעורי התמותה ועל תוחלת החיים באוכלוסייה. החוקרים עקבו אחר אנשים שנולדו בשנים 1945-1920 אשר התחילו לעשן לפני גיל 20 שנה. הממצאים הצביעו על כך, ששיעור התמותה בקבוצת המעשנים מכל סיבה שהיא היה כפול מזה שבקבוצת בקרה שלא עישנה מעולם. כמו כן נמצא, שתוחלת החיים התקצרה בעשור בקבוצת המעשנים. עם זאת, ניתן היה למנוע את הגברת הסיכון בקרב מעשנים אם חדלו לעשן לפני גיל 35 שנים (www.bmj/research).

במחקר אחר שנערך באנגליה, נערך מעקב אחר יותר ממיליון נשים בשנים 2001-1996, במשך 12 שנים. במחקר נמצא כי 6% מהן נפטרו בגיל ממוצע של 65 שנים. נשים מעשנות היו בסיכון גבוה פי שלושה לתמותה מנשים שלא עישנו מעולם. המעשנות איבדו כ־11 שנות תוחלת החיים, ושכיחות סרטן הריאות, מחלות דרכי הנשימה, הלב, אירוע במוח ו־19 מחלות נוספות כגורמי תמותה, הייתה גבוהה משמעותית בקרב המעשנות לעומת הלא מעשנות. הסיכון עלה בצורה חדה עם העלייה במספר הסיגריות הנצרכות ליום. הפסקת העישון לפני גיל 40 שנה ביטלה 90% מהסיכון המוגבר לתמותה מסיבות קשורות לעישון (BMJ 2012;345:e7277).

ערך: איתן ישראלי, עיתון הרפואה

נושאים קשורים:  עישון,  תוחלת חיים,  מחקרים
תגובות