• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
דעות

200 שנה ל-NEJM ובר מצווה ל-IMAJ – היש דמיון?

ישראל היא מרכז רפואי מדעי ותפוקת המאמרים כאן גבוהה מאוד ביחס למספר התושבים, אך החוקר-רופא הישראלי יעדיף תמיד לפרסם בחו"ל. עלינו לפעול לשינוי המצב ולשאוף לכך שה-IMAJ יתקרב במעמדו ל-NEJM בעזרת הרופאים והחוקרים הישראליים

Israel Medical Association Journal
nejm_logo

השנה חוגג ה-NEJM  מאתיים מיום הוצאת העיתון הראשון בינואר 1812. במקביל, עיתוננו IMAJ חוגג בר-מצווה בשעה שהר"י חוגגת 100 שנה להיווסדה (ר' מאמרנו ב"הרפואה": נסים לוי, מאה שנים להיווסדה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י); הרפואה כרך 151 חוב' 1, 2012).האם קיימת אפשרות שה-IMAJ יזכה למעמדו יוצא הדופן של ה-NEJM?

מבחינה היסטורית ה-NEJM היה עיתון מקומי שנוסד על-ידי ד"ר ג'ון וואסק וג'יימס ג'ונסון. העיתון נרכש על-ידי איגוד הרופאים המקומי של מסצ'וסטס תמורת פני אחד, והנה הפך לעיתון בעל היוקרה הרבה ביותר ובעל IF של 49, שהוא הגבוה מבין כל העיתונים הרפואיים הכלליים. רבות מהתגליות הבולטות ברפואה ורבות מהתהפוכות הטיפוליות פורסמו לראשונה ב-NEJM, והעיתון מציין באתר שלו אילו מהפכות ברפואה תוארו לראשונה מעל דפיו.

לפני פרסום מאמר ב-NEJM, נשלח המאמר ל-4 סוקרים, נוסף ל-2 סוקרים השייכים למערכת המצומצמת. בהמשך נשלח המאמר לסוקר סטטיסטי. מובן שהמאמר המוגמר הוא מאמר באיכות גבוהה

כיצד רכש עיתון "מקומי" מעמד בין-לאומי כה יוקרתי? התשובה אינה טמונה רק בהיותו עיתון בשפה האנגלית והיותו עיתון שפורסם בארה"ב, כי עיתונים רבים אחרים פורסמו בתנאים אלו, חלקם אמנם זכו למעמד גבוה אך מעמדם של חלק מהעיתונים הללו ירד עם התחלפות העורך, או שהם נעלמו בשל שגיאות ניהול ועריכה או שגיאות פרסומיות.

מעמדו של העיתון נובע מהריכוז המדעי סביב העיר בוסטון. בהתמחותי בעיר זו, נהוג היה לציין ש"בכל פינה ("Across the corner") נמצא לו מקבל פרס נובל". מדעני הסביבה, שבה למעלה מ-180 מוסדות להשכלה גבוהה, הקפידו לפרסם תגליות ראשונות בעיתון זה. מובן שגם הקפידו לצטט מאמרים שלהם ושל אחרים שפורסמו בעיתון במאמריהם הבאים – מעין "גאוות יחידה". כידוע, ה-IF נקבע על פי מספר ציטוטי המאמרים חלקי מספר המאמרים (עורכי העיתון, בהקפידם על יחס גבוה של דחיית מאמרים, הקפידו על פרסום עיתון מצומצם יחסית עם מספר קטן יחסית של מאמרים. ציטוטים רבים במעט מאמרים היו הבסיס הראשוני ל-IF גבוה, אך מובן שללא מאמרים באיכות טובה, לא היה העיתון מגיע להישגים המרשימים שאליהם הגיע.

כיוון שהחוקר הישראלי יעדיף תמיד לפרסם בחו"ל, לא פעם הוא יזנח ציטוט של מקורות מקומיים, כולל ה-IMAJ, ולכן לא ייפלא אפוא, שה-IF של IMAJ קרוב רק ל-1.0. אך הדבר ניתן לשינוי. החזון שה-IMAJ יתקרב ל-NEJM איננו לגמרי הזוי והוא תלוי בנו בלבד

מאחר שיצא לי לפרסם מאמרים ב-NEJM ברצוני לתאר בפניכם את מערכת הייסורים שעובר כותב מאמר: המאמר נשלח ל-4 סוקרים, וזאת נוסף ל-2 סוקרים השייכים למערכת המצומצמת. ב-IMAJ אנו מסתפקים ב-2–3 סוקרי עמיתים (Peer review). ברור אפוא, שעם קבלת הסקירות, מתבקש לעתים כותב המאמר לשכתבו, ולעתים קרובות עיבודים חדשים ואפילו ניסיונות חדשים מתחייבים מכך. בהמשך נשלח המאמר לסוקר סטטיסטי. מובן שהמאמר המוגמר הוא מאמר באיכות גבוהה. יש לציין עוד שלא יעלה על דעתו של המחבר לחרוג מראש מההוראות למחברים, דבר שכיח מאוד בעיתוננו (יחד עם זאת אציין שלא פעם פורסמו ב-NEJM מאמרים שנמצאו מטעים, כמו הקשר בין שתיית קפה לסרטן הלבלב. בחלק מהמקרים הדבר נבע מרצון עורכי ה-NEJM לפרסם מאמרים "מושכי דעת קהל" שיצוטטו בעיתונות הכללית).

המצב בישראל דומה ושונה. ישראל היא מרכז רפואי מדעי ותפוקת המאמרים כאן גבוהה מאוד ביחס למספר תושביה, וכנ"ל לגבי מספר מקבלי פרס הנובל. אך החוקר-רופא הישראלי יעדיף תמיד לפרסם בחו"ל, אף על פי שממצאיו יתפרסמו מהר יותר ב-IMAJ (הנמנה על כל מנגנוני הפרסום העולמיים Index Medic, Medline ). על כן לא פעם הישראלי יזנח ציטוט של מקורות מקומיים, כולל ה-IMAJ, ולכן לא ייפלא אפוא, שה-IF של IMAJ קרוב רק ל-1.0. אך הדבר ניתן לשינוי והוא כמעגל קסמים. החזון שה-IMAJ יתקרב ל-NEJM איננו לגמרי הזוי והוא תלוי בנו בלבד.

הדבר דומה לקידום אקדמי. מרצים ישראליים, שפרסמו את מאמריהם ב"הרפואה", נוטים להפחית מערך מאמרי "הרפואה" כשהם "יושבים" בוועדת המינויים. נראה לי שדי להתבטלות העצמית.

לסיום, ברצוני לברך את ה-NEJM על יום הולדתו, ובמקביל גם את הר"י (100 שנים...) וה- IMAJי(13 שנים) ולהתפלל לכך שה-IMAJ יתקרב במעמדו ל-NEJM בעזרת הרופאים והחוקרים הישראליים.

עוד בנושא: ה- NEJM מציין 200 שנה להיווסדו בגליון חגיגי מיוחד

נושאים קשורים:  דעות,  NEJM,  הרפואה,  IMAJ,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
יואל דונחין
18.01.2012, 20:04

רצוי להתפלל והרבה.
אין כל קשר בין מה שקורה בעיתון ההוא באמריקה לבין הנעשה בארץ
אולי ההצלחה של העיתון ההוא זה שהעורכים מתחלפים הרבה לפני מותם
גם לי יצא לפרסם שם אבל דרך היסורים של הרפואה היא הרבה יותר קשה

יואל