שיטת 5 ה-A לגמילה מעישון מאפשרת לכל איש / אשת צוות רפואה (מזכירה, אחות, דיאטנית, עו"ס, שיננית, רופא וכו') לסייע למטופלים להיגמל מעישון מבלי להפריע לשגרת היומיום ולרצף העבודה. השיטה אינה צורכת כמעט זמן ולעומת זאת הוכחה כיעילה וכמסייעת למטופלים. בנוסף, מחקרים הראו כי מטופלים מעריכים יותר את אנשי הצוות הרפואי אשר שאלו אותם לגבי הרגלי העישון שלהם ותפסו אותם כרציניים ומקצועיים יותר.
עוד בעניין דומה
השלב הראשון הוא אחידות. על כל הצוות הרפואי לשדר את אותו המסר. ברור לכל אחד שאחות אשר מגחכת לעומת נסיונותיה של הדיאטנית לשוחח על הנושא של גמילה מעישון עם המטופלים אינה מועילה...
השלב השני הינו אדיבות וסביבה נעימה. אין הכוונה לבוא ו"לחנך" את המטופלים או "לגדל" אותם. הכוונה לעזור להם להיגמל מעישון, באופן אמפתי ומקצועי. עלינו לגנוז את הרצאותינו המחנכות למועדים אחרים.
ועכשיו ל A's עצמם:
1. Ask - אם לא תשאלו איך תדעו? שאלו את המטופלים שלכם אם הם מעשנים, כמה וממתי והראו להם שאתם מתעדים זאת בתיק הרפואי שלהם.
2. Assess - העריכו את רצונו של המטופל להיגמל מעישון עכשיו (כלי נוח הינו מודל פרוצ'סקה).
3. Advise - עצה צריכה להיות קצרה, מותאמת לחולה ורלוונטית. חשוב להקפיד על אמפתיה (כן, שימו לב גם לשפת הגוף שלכם). זה אינו המקום להרצאה אלא לכמה שורות "מחץ" שיקלעו לדעתו ולסולם הערכים של המטופל.
4. Assist - אם המטופל מעוניין להיגמל מעישון עכשיו, סייעו לו בכך שתכוונו אותו לגורמים המוסמכים או עשו זאת בעצמכם על ידי קביעת תור מסודר שמטרתו גמילה מעישון, רישום מרשם וכו'. פה תוכלו למצוא כלים לגמילה מעישון אשר פרקטי לתת למטופל, טיפים להכנה לקראת גמילה מעישון וטיפים להפשרת ההרגל.
5. Arrange - מחקרים רבים הראו שאין די במילים בלבד. על מנת לעזות למטופלים באמת צריך להיות פרקטיים. וודאו שהמטופל נענה לעצותיכם (אם בטלפון או במפגש יזום נוסף). אפשר לגייס את שאר צוות המרפאה לכך.
אולי תרצו להמשיך ולקרוא על תחליפי ניקוטין שתוכלו להציע למטופלים שלכם?